Ion - Tema
si viziunea despre lume
Liviu Rebreanu
La o privire de ansamblu asupra formelor de
manifestare ale prozei romanesti din sec al- XIX-lea, se poate observa
preferinta scriitorilor pentru creatiile scurte, preponderent nuvelistice.
Fenomenul pare unul cat se poate de firesc, daca avem in vedere faptul ca
literartura noastra este la inceput. In aceasta perioada se scrie totusi,
roman, dar nu se poate vorbi de o traditite in cazul acestei specii literare.
Amintim aici romanul „Mara” a lui Ioan Slavici, „Ciocoii vechi si noi” de
Nicolae Filimon, „Viata la tara” romanul lui Duiliu Zamfirescu sau „Manoil si
Elena” a loi Dimitrie Bolintineanu.
„Ion” de Liviu Rebreanu, opera publicata in anul
1920, marcheaza un inceput de drum in istoria romanului romanesc modern. Opera
lui Liviu Rebreanu este o proza realist obiectiva care propune o viziune
traditionala, fiind vizibile si elemente de modernitate.
In primul rand, scriitorul isi propune o reflectare
veridica, obiectiva a realitatii, asadar o mliteratura de tip mimetic.
Universul fictional imaginat de scriitor aduce in prim plan satul transilvanean
Pripas, la inceputul sec XX, un sat surprins in toate aspectele sale
caracteristice, astefel incat romanul „Ion” dobandeste aspecte de fresca
sociala. Sunt prezentate: relatiile de familie (bazate pe criterii economice),
relatiile culturale (intelectualitatea si taranimea), relatiile sociale (satul
este divizat intre „sarantoci” si „bocotani”), obiceiuri legate de marile
evenimente din viata omului (nastere, botez, nunta, inmormantare, colindat).
In al doilea rand caracterul realist al romanului se
evidentiaza si la nivel tematic: discursul narativ dezvolta tema rurala,
problematica pamantului in satul transilvanean de la inceputul secolului al
XX-lea. De asemenea este surpinsa, in condormitate cu viziunea traditionala a
scriitorului asupra lumii, tema destinului. Acestor teme li se adauga cea a
erosului, prin ipostaza protagonistului care are de ales intre „Glasul
Pamantului” si :Glasul Iubirii”.
In aceeasi ordine de idei, autorul creeaza tipologii
umane specifice prozei realiste. Protagonistul, un taran sarac, nemultumit de
conditia sa sociala incearca sa si-o imbunatateasca recurgand la mijloace
imorale, fapt care-l incadreaza in tipologia parvenitului. Intr-o perioada in
care literatura samanatorista idealiza taranul, Liviu Rebreanu creeaza un
personaj, prezentandu-l in adevarata lui realitate precara si umila, fapt
care-l apropie pe scriitorul transilvanean de naturalismul rus si cel francez.
Ba mai mult, protagonistul este surpins ca personaj complex, sufletul sa fiind
macinat intre chemarea inimii si cea a pamantului.
Nu in ultimul rand, pentru a creea iluzia vietii,
trasatura specifica prozei realiste, naratorul adopta a perspectiva narativa
obiectiva, cu o viziune „din darat”. Pentru prima data in literatura romana,
Rebreanu atinge in romanul „Ion” cel mai inalt grad al obictivitatii, fapt care
l-a determinat pe critucul Eugen Lovinescu sa-l considere pe Rebreanu „ctitor
al romanului romanesc modern”. La nivelul limbajului se observa optiunea
scriitorului pentru stilul anticalofil.
Asa cum am afirmat ceva mai sus discursul narativ al
romanului „Ion” dezvolta tematica rurala, prin surprinderea relatiei dintre om
si destin.
O prima secventa narativa, semnificativa pentru
tematica abordata poate fi considerata cea a horei, surprinsa la inceputul
discursului narativ. Mai intai, scena horei arunca o lumina asupra vietii
sociale rurale din satul Pripas. Este o societate traditionala, de tip
patriarhal, fapt sugerat de imaginea tinerelor fete si anevestelor care
asteapta sa le vina cheful barbatilor pentru a fi invitate la joc. In aceasta
societate a satului Pripas relatiile interumane sunt dictate de avere: primarul
ii are adunati in jurul sau doar pe taranii fruntasi, in vreme ce Alexandru
Glanetasul sta abandonat „ca un caine la usa bucatariei”. Intelectualitatea
satului se bucura de un respect deosebit din partea taranilor si de aceea jocul
se opreste cand la hora isi fac aparitia preotul Belciug si familia invatatorului
Herdelea. Dar hora poate fi interpretata, in plan simbolistic, si ca un joc al
destinului cu atat mai mult cu cat in satul transilvanean al vremii hora
reprezentat un bun prilej pentru intemeierea viitoarelor familii.
Jocul energic al dansatorilor evidentiaza bucuria si
vitalitatea tinerilor aflati la inceputul traseului lor existential. Alegerea
lui Ion de a parasii, impreuna cu Ana, hora poate sugerea intentia celor doi de
a forta limitele unui destin prestabilit. Nu in cele din urma, tema erosului
este prefigurata tot de la scena horei. Ion alege sa o joace pe Ana, fata
urata, dar boagata, desi o iubeste pe Florica, fata frumoasa, dar saraca.
Scena nuntii taranesti a lui Ion cu Ana este
semnificativa pentru viziunea despre lume a autorului, in masura in care se
observa amestecul de traditional si modern. Nunta taraneasca este prezentata in
premierea traditioala, dupa tipicului nuntilor taranesti: ospatul tine trei
zile, sunt prezenti calaretii care trag din pistoale, tinerii care chiuie, jocul
miresei etc. De la planul exterior, naratorul sondeaza in continuare constiinta
celor doi miri, recurgand la tehnica moderna a stilului indirect liber. Ana
devine din ce in ce mai constienta ca Ion nu o iubeste, incoltindu-i in minte
tot mai accentuat ideea mortii. De asemenea, Ion constientizeaza parca pentru
prima data ca, odata cu pamanturile lui Vasile Baciu, trebuie sa o ia de
nevasta pe Ana care „asa impopotonata cum era acum ii parea si mai urata”.
Viziunea traditionala a scriitorului asupra lumii se
tradeaza prin simetria incipit – final.
Incipitul romanului surpinde imaginea drumului care
duce spre satul pripas. Acest drum poate fi considerat un liant care face
legatura dintre „realitatea reala” si „realitatea fictionala”: prin intermediul
drumului cititorul este introdus in lumea fictiunii. Drumul, alb, lafel ca
energia cu care tinerii joaca Somesana sugereaza vitalitatea si bucuria
inceputului. Ideea este accentuata de utilizarea unor vorbe personificatoare in
reprezentarea drumului: „se desprinde”, „trece”, „spinteca”, „alearga”, „se
pierde”. Descrierea drumului poate fi considerata o scena de perspectiva
finalista prefigurand traseul existential a protagonistului.
Finalul surpinde aceeasi imagine a drumului care iese
din satul Pripas si „se pierde in soseaua cea mare si fara inceput”. Daca la
inceput drumul era neted, vesel, alb, in final ne intampina imaginea unui drum
batatatorit, semn ca timpul si-a lasat amprenta asupra existentei umane.
Afirmatia naratorului: „satul a ramas inapoi acelasi: cativa oameni au murit,
iar altii i-au luat locul” da seama de o viziune tipic traditionala, si anume
aceea ca dramele individuale nu produc mutatii, nu afecteaza omogenitatea
lumii.
Conflictul principal este unul exterior si consta in
lupta pentru pamant in satul transilvanean Pripas. Discursul narativ dezvolta
si conflicte secundare care-l au in centru pe protagonist: conflictul intre Ion
si Simion Lungu, intre Ion si Vasile Baciu, intre Ion si George Bulbuc etc. Se
observa, de aemnea, si un conflict national, intre romanii din Transilvania si
autoritatile Imperiului Austro-Ungar. Opresiunea politica este resimtita in
deosebi de intelectualii satului. Modernitatea romanului consta si in
dezvoltarea unui conflict interior, in cazul lui Ion al carui suflet este
scindat intre cele doua porniri contradictorii: „Glasul pamantului” si „Glasul
iubirii”.
Din punct de vedere compozitional, romanul „Ion”
surpinde doua planuri narative, diferite, dar care se intersecteaza: un plan
urmareste viata si drama lui Ion, iar celalat are in centru intelectualitatea
satului. Trecerea de la un plan narativ la altul se realizeaza prin alternanta.
Scriitorul recurge la tehnica contra punctului pentru a surpinde aceeasi
ideatica in planuri diferite. Astfel cand in planul taranimii prezinta nunta
lui Ion cu Ana, in planul intelectualitatii este surpinsa nunta Laurei cu
George Pintea. De asemenea, cand in planul taranimii este dezvoltat conflictul
dintre Ion si Vasile Baciu, in planul intelectualitatii este surpins conflictul
dintre preotul Belciuc si familia de invatatori Herdelea.
Sunt de parere ca romanul „Ion” de Liviu Rebreanu
surpinde viziunea traditionala a scriitorului asupra lumii fiind vizibile,
insa, si elemente de modernitate.
Am in vedere cand afirm aceasta, alegerea
scriitorului de a aborda tematica rurala si de a aduce in prim-plan imaginea
taranului. Cu toate acestea, imaginea taranului nu mai este idealizata ca in
literatura samanatorista, omul rudimentar fiind prezentat in umila si precara
lui realitate sociala, trasatura care-l apropie pe rebreanu de viziunea
naturalista. Mai apoi, in maniera traditionala autorul surpinde relatia omului
cu destinul, fiinta umana supusa unui destion prestabilit. Lumea satului,
neidealizata este redata, in roman printr-un grad inalt de obiectivitate, fapt
care l-a determinat pe criticul literar Eugen Lovinescu sa-l numeasca pe
Rebreanu „ctitor al romanului romanesc modern”
In concluzie prin viziunea originala a scriitorului
asupra lumii, prin modernitatea constructiei protagonistului, prin gradul inalt
de obiectivitatea, romanul „Ion” de Liviu Rebreanu poate fi considerat un punct
de referinta petru inceputurile modernitatii din perioada interbelica.
VARZA , NU E BUN DE NIMIC
ReplyDeleteFoarte bun si foarte complex.
ReplyDelete