Moromeții -
Relația dintre doua personaje
Marin Preda
Se știe ca in
textul epic, personajele sunt purtătoare de semnificație ale mesajului
transmis prin discurs. Ele sunt rotitele care pun in mișcare mecanismul
universului ficțional al operei. Proza realista, care-si propune o reflectare
veridica, obiectiva a realității, mizează pe personaje tipologice,
reprezentative pentru clasa sociala din care acestea provin. Ba mai mult, in
vederea creării iluziei vieții, scriitorul realist si construiește personaje
complexe din punct de vedere psihologic.
Reprezentativa pentru viziunea realista a
scriitorului asupra lumii este construcția personajului Ilie Moromete din
romanul „Moromeții” de Marin Preda, apărut in 1955 (volumul 1) – 1967 (volumul
2).
In primul RAND, discursul narativ al romanului abordează
o tematica sociala, rurala. Aceasta macro-tema se partiularizeaza printr-o îmbinare
de teme dtraditionale (familia, istoria, paternitatea, timpul, iubirea) cu teme
moderne (criza comunicării, solitudinea, înstrăinarea). Ilie Moromete întruchipează tipologia
taranului mijlocaș din satul Siliștea Gumesti. Acesta si depaseste însa
tipologia, fiind un taran unic in toata literatura noastră. Spre deosebire de întreprinzătoarea
Mara a lui Ioan Slavici, de obsedatul de amant, Ion, a lui Liviu Rebreanu sau
de Vitoria Lipan, personajul lui Mihail Sadoveanu, Ilie Moromete este „singurul
taran filosof” din literatura noastră. Pentru el viața este un spectacol demn
de contemplat, iar toate transformările din societate si lașa amprenta asupra
psihologiei sale.
In al doilea RAND, discursul narativ al primului
volum IL surprinde pe Ilie Moromete in centrul a trei conflicte exterioare,
care vor avea ca finalitate destrămarea familiei sale. In centru este dezvoltat
conflictul dintre Moromete si băieții mai mari: Paraschiv, Mila si Achim. Este
vorba despre un conflict intre mentalitatea tradiționala a tatălui si
mentalitatea capitalista a copiilor. Apoi conflictul dintre Ilie Moromete si șotia
sa, Catrina care se va accentua in volumul al doilea, când femeia afla de
vizita făcuta de șotul ei la băieții din București si decide sa-l paraseasca.
Conflictul dintre Ilie si sora sa Maria, are ca efect învrăjbirea de către
aceasta a băieților împotriva familiei si susținerea plecării lor la București.
Conflictul secondar dintre Ilie Moromete si fiul cel mic, Niculae va trece, in
volumul al doilea, in prim plan, când sunt opuse doua mentalitatea: cea tradiționala,
a tatălui si cea comunista, a fiului.
In aceeași ordine de idei, perspectiva narativa este
una obiectiva, cu o viziune „dindărăt” care aparține unui narator omniscient,
omniprezent si extradiegetic. Naratorul romanului deține o omniscienta
limitata, ceea ce are ca efect apariția, in plan discursiv, a personajelor
reflector: Ilie Moromete in volumul I si Niculae Moromete in volumul al II-lea.
Așadar, naratorul primului volum este moromețian, in vreme ce naratorul celui
de al doilea volum este antimorometian. Naratorul ocupa o poziție de
extrateritorialitate fata de universul ficțional creat, astfel incot nu
intervine in destinul personajelor, lansatu-le sa evolueze spre deznodământ, in
funcție d năzuințe si slăbiciuni.
Nu in ultimul RAND, modalitățile de caracterizare ale
personajului sunt cele consacrate de proza realista: directe si indirecte.
Naratorul IL caracterizează direct, spunând ca „era cu zece ani mai mare decât
Catrina, iar acum avea acea vârsta intre tinerețe si batranete, când numai
bucurii sau nenorociri mari mai pot schimba firea cuiva”. Cititorul are însa
acces la personalitatea personajului si prin felul prin care aceasta se
reflecta in mod diferit in conștiința celorlalte personaje. De pilda, șotia
Catrina ii reproșează patima logosului, Maria, sora lui, IL numește „hot”
atunci când taie salcâmul fora știrea sa, iar Cocosila i se adresează cu
apelativul „Ești prost!”, ceea ce sugerează invidia acestuia fata de
inteligenta lui Moromete. Monologul, autocaracterizarea sau stilul
indirect-liber devin mijloace moderne prin intermediul cărora naratorul
devaluie psihologia personajelor. Reprezentativa pentru relația dintre Ilie
Moromete si Niculae este secvența monologata când Moromete, aflat singur pe câmp,
poarta o discuție cu un personaj imaginar Bâznae, ecou al lungului conflict cu
Niculae: „Ca tu spui ca noi suntem cei din urma tarani si ca trebuie sa dispărem
din aceasta lume. Dar nu ti-ai pus oare problema ca tu ești ultimul prost si
mai bine dispari tu dintre noi?”. Faptele, gesturile, atitudinea sau relația cu
celelalte personaje se consitue in adevărate mijloace indirecte de caracterizare.
Din punct de vedere social, Ilie Moromete este o
autoritate atât in plan familial, cat si in cadrul colectivității rurale.
Celebra scenei a cinei din incipitul romanului surprinde ipostaza unui Ilie
Moromete „stand parca deasupra tuturor si stăpânind cu privirea pe fiecare”.
Discursul narativ va urmări știrbirea autoritarii personale, generata tocmai e
criza comunicării dintre el si ceilalți membrii ai familie. Finalul romanului
aduce in prim plan ipostaza unui Moromete parazit de toți, care moare singur,
dar Moromete este o autoritate si in satul Siliștea Gumei, stăpânindu-i pe ceilalți
prin inteligenta. In timpul întâlnirilor duminicale din poiana fierăriei lui Iovan,
Moromete le citește si descrifreaza celorlati subiecte din gazetele politice.
In volumul al doilea, Moromete se instraineaza. Vechii prieteni au murit sau
l-au parazit, iar noua generație nu este capabila, așa cum el însuși afirma,
sa-i inteleaga gândurile.
La nivel psihologic, personajul si dezvălui trei
dominante de caracter:ironia, disimularea, amânarea. Ironia reprezintă o arma
psihologica pe care Moromete o utilizează intru a se salva din tragismul existențial.
Semnificativa, in acest sens, este replica pe care i-o da lui Nila atunci când
acesta IL întreabă de ce taie salcâmul: „Intr-adins, Nila, așa, ca sa se mire
prostii!”. De asemenea, personajul este un disimulat. Reprezentativa este
comedia pe care o joaca in fata agenților veniți pentru inacasarea fonciiri.
Tehnica amânării o folosește pentru a trage de timp astfel incot sa găsească soluții
la problemele existențiale.
Existenta lui Ilie Moromete este plasata,
indiscutabil, in sfera moralității. Pana in ultima clipa a vieții sale, Ilie
Moromete a luptat pentru păstrarea tradiției si a principiilor sale de viața.
Replica din finalul romanului, pe care i-o adresează doctorului: „Domnule, eu
întotdeauna am dus o viața independenta!” surprinde tocmai crezul sau de viața.
Ilie Moromete nu poate accepta nici clipa faptul ca rostul sau in lume a fost
unul greșit. Așadar, personajul lui Marin Preda nu traversează o drama de ordin
economic, ci o drama morala.
Principala trăsătura de caracter a personajului este
inadaptabilitatea.
Semnificativa, in acest sens, este scena narativa in care Ilie Moromete se lașa
convins de băieții mai mari si merge împreuna cu Niculae la munte pentru a face
negoț cu porumb. Acolo, romane
impresionat de drama unei muntence văduve si vinde grânele mai ieftin. La întoarcere
le povestește tuturor membrilor familiei pățania sa, iar aceștia IL asculta fascinați,
pana când afla ca vecinul lor, Tudor Bălosul a vândut porumbul mai scump. Așadar,
pentru Moromete nu latura materiala a existentei este cea care contează, ci
dimensiunea ei spirituala: atmosfera, plăcerea vorbei, povestirea.
Finalul volumului intui se constipe intr-o alta secvența
narativa semnificativa pentru inadaptabilitatea personajului. Aflând de planul băieților
mai mari, Moromete ii bate, iar apoi se retrage singur pe lotul sau de amant,
se asiza pe piatra alba de hotar cu capul prins intre mâini si se întreabă daca
nu cumva rostul copiilor in lume este acela de a-si supăra paringii, iar rolul
acestora din urma este de a-i ierta: „Dar daca lumea e așa cum spun ei si nu
cum zic eu, ce mi mai romane de făcut? Ii las sa se scufunde: mai intui lumea
si apoi ei”.
Sunt de părere ca romanul “Morometii” surprinde, prin personajul Ilie
Moromete, drama taranului roman menit sa se confrunte cu transformările
istoriei.
Am in vedere, când afirm aceasta faptul ca scriitorul propune in roman doua
lumi: una a iluziei, căreia ii da glas Ilie Moromete si una reala reprezentata
de Niculae si noua generației. Dramatismul reiese tocmai din faptul ca istoria,
lumea reala lovește cu atâta putere i-o spulbera pe prima, cea a iluziei. Daca
Liviu Rebreanu aducea, prin Ion, ipostaza unui taran “bolnav”, Marin preda aduce,
prin Ilie Moromete, ipostaza unui taran “îmbolnăvit” prin contactul cu istoria.
In concluzie, personajul Ilie Moromete isi păstrează unicitatea in cadrul
tipologiilor de tărani din literatura noastră, moartea sa din final, reprezentând,
așa cum afirma criticul literar Nicolae Manolescu “moartea celui din urma
taran”.
Tind sa cred ca disimularea este trăsătura definitorie a firii lui Ilie Moromete , aflată în strânsă legătură cu atitudinea ironică( fata de soţia sa cat si de vecinul său Tudor Balosul). Mie personal mi se pare ca Ilie Moromete se adapteaza destul de uşor diferitor situaţii ca de exemplu atunci când deşi pentru el nu primeaza dorinţa de a se imbogatii , el reuseste sa-si refaca averea dovedind că nu este cu nimic mai prejos faţă de vecinul său.
ReplyDeleteAcest comentariu nu e relația dintre doua personaje, ci a lui Moromete. As fi foarte recunoscătoare dacă ați face relația. Am mare nevoie. Mulțumesc!
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete