Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de
razboi - Tema si viziunea despre lume
(roman modern, subiectiv, de analiza psihologica)
Camil Petrescu
Incercand sa sublinieze evolutia fiintei umane in
raport cu realitatea exterioara, filosoful Michel Foucault stabileste doua
moduri de raportare la realitate: una clasiaca, tradititonala si una moderna.
Daca pentru omul traditional realitatea exterioara exista independesnt de
vointa lui, destinul sau fiind prestabilit de Dumnezeu, pentu omul modern
realitatea exterioara exista atata vreme cat poate fi filtrata de constiinta
individului. Daca omul traditional percepe realitatea ca fiind una coerenta,
omogena, omul modern percepe o singura realitate, cea interioara. Literatura
reflecta aceasta trece de la traditional spre modern, iar dintre toate speciile
literare romanul pare sa reflecte cel mai bine aceasta motivatie de viziune.
Semnificativa pentru viziunea moderna asupra lumii
este creatia lui Camil Petrescu „Ultima noapte...”, un roman subiectiv de
analiza psihologica, aparut in anul 1930. In conferinta intitulata „Noua
structura si opera lui Marcel Proust”, Camil Petrescu teoretizeaza noul tip de
roman, idei care se regasesc si-n opera „Ultima noapte...”
In primul rand noul tip de roman respinge ideea mimesisului,
iar veridicitatea si verosimilitatea din proza traditionala sunt inlocuite de
autenticitate. Universul fictional imaginat de Camil Petrescu reda autentic
trairile personajului-narator, Stefan Gheorghidiu in raport cu cele doua
experiente de viata traite. Prima parte a discursului narativ surpinde povestea
de iubire dintre Stefan Gheorghidiu, student la Filosofie si frumoasa Ela
studenta la Litere. Modernitatea romanului consta-n aceea ca lectorul are acces
la aceasta poveste printr-o singura perspectiva, cea a barbatului. De aceea
citittorul nu se va pronunta niciodata asupra fidelitatii sau infidelitatii
femeii, cu atat mai mult cu cat aceasta poveste de iubire este redata dintr-o
perspectiva unica subiectiva. De asemenea, modernitatea se evidentiaza si in
mocul in care e prezentat razboiul. Realizata sub forma unui jurnal de campanie
partea a doua a romanului surprinde experientele participantului direct pe
frontul Primului Razboi Mondial. Foamea, frigul, frica, durerile de stomac ale
unui soldat ori un picior amputata sunt mult mai autentice penru un romancier
decat tabloul general al bataliei. La Camil Petrescu razboiul nu mai inseamna
acte de eroism si de vitejie, ci haos, absurd, spaima in fata mortii. De pe
scena Istoriei, razboiul se muta pe cea a constiintei individului.
In al doilea rand, caracterul modern al romanului se
evidentiaza si la nivel tematic. Asa cum se prefigureaza inca din titlu,
discursul narativ dezvolta doua teme majore: erosul si razboiul, perepute ca
forme de cunoastere a sinelui si a lumii. Pesonajul-narator compara cele doua
experiente pentru a le releva, in final, adevarata valoare. Asadar, traind
experienta individuala a erosului si apoi pe cea colectiva, a razboiului,
protagonistul ajunge la concluzia ca drama colectiva este mai puternica decat
cea individuala: absolutul mortii eclipseaza absolutul iubirii.
In aceeasi ordine de idei, la fel ca Marcel Proust,
Camil Petrescu respinge ideea de personaj tipologic, specific prozei
traditionale. De aceea construieste in romanul sau un personaj unic, complex
din punct de vedere psihologic, un personaj a carui constiinta sa sustina
intreaga constructie epica a romanului. Astfel, Stefan Gheorghidiu
intruchipeaza intelectualul lucid, analitic, hipersensibil si introspectiv.
Nu in ultimul rand, perspectiva narativa obiectiva
din romanul traditional este inlocuita la Camil Petrescu de o perspeciva
subiectiva, cu o viziunea „impreuna cu”. Naratorul omniscient este considerat
de Camil Petrescu o voce necredibila, care creeaza o lume artificiala. Noul tip
de roman aduce in prim plan naratorul-personaj, subiectiv, homodiegetic „Eu nu
pot scrie onest decat la persoana I singular”. Limbajul tradeaza atitudinea
anticalofila a unui scriitor a carui intentionalitate artistica o reprezinta redarea
autentica a propriilor trairi.
Asa cum am afirmat ceva mai sus discursul narativ al
romanului dezvolta doua teme, percepute ca forme de cunoastere a sinelui si a
lumii.
Prima parte a romanului se centreaza pe povestea de
iubire dintre Stefan Gheorghidiu si Ela. Experienta erosului este o forma de
cunoastere, fapt dovedit de ipostazele diferite in care apare protagonistul. La
inceput, personajul traieste iubirea-pasiune. Se casatoreste din dragoste cu
Ela si traiesc in armonie, chiar daca modest din punct de vedere material.
Stefan o transforma pe Ela intr-un ideal de feminitate si traieste senzatia
sustragerii din realitate. Primirea mostenirii de la unchiul Tache declanseaza
declinul cuplului, deoarece lui Stefan i se parea ca sotia lui pare din ce in
ce mai atrasa de existenta materiala: „As fi vrut-o mereu feminina deasupra
acestor discutii vulgare”. Cei doi se despart, moment in care Gheorghidu
experimenteaza iubirea de tip Don Juan. Este vazut aproape in fiecare seara la
bratul unei alte femei, aduncandu-si chiar in patul conjugal o actrita frivola.
Acest gest al personajului trebuie interpretat insa tot din perspectiva
cunoasterii. El vrea sa se convinga ca toate femile sunt la fel si ca Ela nu
este cu nimic mai presus. Ba mai mult, gestul tradeaza si o forma de
autopedepsire pentru naivitatea de care a dat dovada atunci cand a vazut-o pe
Ela o fiinta superioara. Personajul resimte insa, nostalgia iubirii pasionale,
fapt marturisit de el insusi: „Am reluat legatura cu toate prietenele Elei,
dintr-una mi-am facut chiar amanta sa aflu vesti despre ea”. In finalul
romanului cititorul descopera o alta ipostaza a protagonistului. Acesta
traieste cu regretul ca „nu m-am istovit intr-o frenezie sexuala neintrerupta
si ca mor capabil sa iubesc cu aceeasi pasiune ca la 23 de ani”. Se observa
aici conditia intelectualui lui Camil Petrescu, un individ insetata de absolut.
Partea a doua a romanului se constitue intr-un jurnal
de camapnie care transcrie fidel experientele participantului direct pe frontul
Primului Razboi Mondial. Stefan Gheorghidiu isi constientizeaza limitarea
propriului eu si de aceea decide sa cunoasca o noua experienta, cea a
razboiului. Pe front insa, descopera ca adevarata realitate este diferita de
imaginea „razboiului cel adevarat” despre care a aflat din carti. Frontul nu-i
ofera imaginea unor acte de eroism, ci haos, dezordine, ordine contradictorii
ale superiorilor. Absurdul razboiului este evidentiat de secventele narative in
care Gheorghidiu la varful al avangardei romane urca imreuna cu propriul
batalion muntele Magura, iar cand ajunge in varf descopera ca armata romana isi
are intoarse tunurile spre propriile trupe. Spaima in fata mortii, dimensiunea
apocaliptica a razboiului ating punctul culminant in capitolul intitulat „ne-a
acoperit pamantul lui Dumnezeu”. Pe frontul de lupta, personajul-narator
reuseste sa se detaseze de drama sa individuala, de povestea de iubire dintre
el si Ela „Nevasta-mea, amantul ei, minciunile si bucuriile lor sunt
nesemnificative in fata suferintei acestor oameni dintre care unii vor muri in
10-15 minute.” Detasarea de trecut ii favorizeaza aparitia sentimentului de
camaraderie fata d cei alaturi de care lupta. Combatantii romani devin pentru
el „soldatii mei”, „camarazii mei”, „singurii ce conteaza pentru mine”.
Viziunea despre lume a autorului se evidentiaza si
prin relatia incipit-final. Daca in proza tradiionala omogenitatea lumii era
redata prin simetria incipit-final, in proza moderna, care reflecta lumea
interioara, faramitata a individului, incipitul si finalul nu mai pot urma
aceeasi logica a simetriei.
Incipitul este realizat in maniera prozei realiste,
prin fixarea exacta a cronotopului: „In primavara anului 1916 luam parte ca
proaspat sublocotenent la amenajarea fortificatiilor de pe Valea Prahovei intre
Bucuresti si Predeal”. Modernitatea romanului consta in faptul ca aceasta
realitate exterioara este filtrata in continuare de subiectivitatea naratorului
personaj. Acesta consemneaza, in roman, artificialitatea frontului „ Zece porci
tiganesti, cu boturi puternice ar putea darama in mai putin de o jumatate de zi
toatea aceste fortificatii”. Incipitul surprinde si discutia de la popota
ofiterilor pe marginea unui banal subiect despre un sot care ucigandu-si
nevasta acuzat de infidelitate a fost achitat la tribunal. In timpul acestei
discutii, Gheorghidiu se comporta ca un expert in psihologia dragostei,
considerand ca „cei ce se iubesc au drept de viata si de moarte unul asupra
celuilalt”. Ba mai mult, ii trateaza cu superioritate pe partenerii de discutie
acuzandu-i ca utilizeaza „notiuni primare, grosolane, cu sensuri
nediferentiate.”
Finalul deschide perspectiva unui text deschis,
trasatura specifica modernitatii. Ultimul capitol, intitulat sugestiv
„Comunicat apocrif” nu seamana cu titlul confesiv intalnit in celelalte
capitole a romanului. Desi naratiunea la persoana I se pastreaza, nu regasim
tensiunile interioare a personajului din celelalte capitole. Ranit pe front,
Gheorghidiu se intoarce la Bucuresti, unde manifesta indiferenta fata de mama
sa, cat si fata de Ela pe care o privea acum „cu indiferenta cu care privesti
un tablou”. Ororile frontului l-au marcat intr-atat, incat nu este capabil de
auto-analiza: „ma simt extenuat si mi-e indiferent chiar daca este vinovata”,
afirma el despre Ela. Ultimele randuri de roman, dobandesc aspectul unui proces
verbal, personajul narator, decizand sa se desparta de Ela si odata cu ea, de
tot trecutul: „Am decis sa-i las totul: de la obiecte de pret la carti, de la
lucruri personale, la amintiri.”.
Pentru ca este un roman psihologic, discursul narativ
al operei „Ultima noapte...” nu se mai focalizeaza pe reprezentarea unor
conflicte exterioare, ci pe redarea conflictelor interioare ale naratorului
personaj. Adept al filosofiei lui Kant, Gheorghidiu considera ca singura
realitate care conteaza este cea interioara, a propriei constiinte, inafara de
aceasta, „totul e bestialitate”. Conflictul major al romanului este generat de
diferenta intre modul in care Gheorghidiu se raporteaza la realitate si
adevarat fateta a acesteia. Partea a doua a romanului ii schimba insa
personajului viziunea asupra lumii. Experienta frontului, ororile razboiului
l-au marcat atat de mult incat, in final, acesta renunta la autoanaliza.
No comments:
Post a Comment