O scrisoare pierduta – Particularitatile unei
comedii
I.L. Caragiale
Se stie ca specia genului dramatic care are drept
scop starnirea rasului, prin surpinderea unor moravuri sociale sau a unor
tipologii umane se numeste comedie.
Conflictul comic principal consta in surpinderea discrepantei dintre esenta
si aparenta, dintre ceea ce vor sa para personajele si ceea ce sunt ele in
realitate.
Totodata, se cunoaste faptul ca finalul comediei este
intotdeauna.
„O scrisoare pierduta” de I.L. Caragiale apartine,
prin trasaturile sale definitorii, speciei literare comedia.
In primul rand, opera dezvolta un conflict comic
intre esenta si aparenta. Universul imaginat de I.L. Caragiale propune o
comedie de moravuri, un adevart spectacol cu masti, in care personajele
graviteaza in jurul unui singur principiu: folosul, castigul imediat. In acest
sens personajele textului isi schimba permanent mastile, in functie de
conjunctura. Ele se recomanda a fi adevarate personalitati ale lumii citadine,
o lume educata si morala. In realitate insa, sub masca aparentei se ascunde
adevarata esenta: o lume a vidului, a golului existential, niste personaje
lipsite de consistenta morala.
In aceeasi ordine de idei, ca orice alta comedie, „O
scrisoare pierduta” propune un final fericit. Intregul discurs dramatic
surprinde confruntarea dintre dou tabere politice adversare. Pierderea si
gasirea repetata a scrisorii de amor produce o serie de rasturnari de situatie.
Finalul aduce in prim-plan impacarea celor doua tabere politice si veselia generata
de festivitatea de numire in fuctie a noului ales Agamemnon Dandanache.
Conflictul principal al operei este unul exterior si
consta in lupta pentru puterea politica dintre cele doua tabere adverse.
Conflictul secundar apare in ceea cel priveste pe Farfuridi care se simte
tradat de prefect. Conflictul comic principal consta-n surpinderea discrepantei
dintre esenta si aparenta, dintre ceea ce vor sa para personajele si ceea ce
sunt ele defapt in realitate. Personajele lui Caragiale sunt doar niste marionete,
simple masti care se schimba in functie de interes.
Cronotopul, surpins in didascaliile de la inceputul
piesei, este semnificativ pentru viziunea despre lume a dramaturgului. Actiunea
se petrece „ in capitala unui judet de munte”, „in zilele noastre”. Alegerea
unui cronotop nedeterminat surpinde tocmai intentionalitate actului artistic a
unui scriitor care si-a propus sa redea in opera tipologii umane si aspecte cu
caracter general, fapt remarcat de insusi Titu Maiorescu.
Spre deosebire de textul epic sau de cel liric, textul dramatic este
structurat in tablouri, acte si scene. „O scrisoare pierduta” este o comedie in
patru acte, fiecare cuprinzand un numar variabil de scene. Modul principal de
expresie este dialogul, prin intermediul caruia personajele comunica si se
comunica.
Originalitatea piesei este vizibila si la nivelul compozitiei. Tehnica
utilizata este cea a amplificarii treptate a conflictului asemeni unui bulgar
de zapada in rostogolire. Acumularea de conflicte se realizeaza prin intrarile
repetate in scena ale cetateanului turmentat, prin schimbarea situatiei dintre
cele doua tabere politice care, in final se impaca si participa la festivitatea
de numire in functie a lui Agamemnon Dandanache.
Personajele operei „O scrisoare pierduta” alacatuiesc o adevarat galerie
tipologica, menita sa starneasca rasul spectatorilor. Semnificativa, in acest
sens, este relatia intre Nae Catavencu si Zaharia Trahanache. Relatia dintre
cele doua personaje le pune in evidenta tipologia, adevarata trasatura dominanta
de caracter. Astfel, Zaharia Trahanache intruchipeaza tipologia incornoratului,
a politicianului ramolit. Nae Catavencu se inscrie in tipologia parvenitului si
a demagogului. In timp ce Trahanache are
in spate o experienta politica, Nae Catavencu este total lipsit de tact. Pentru el politica
reprezinta un domeniu lipsit de logica. Fara a-si pune la punct un plan pentru
dobandirea functiei de deputat, comportamentul lui Catavencu este dictata de
instinctul de parvenire. Ba mai mult, in spatele mastii unui om capabil sa-i
influenteze si sa-i manipuleze pe ceilalti, se ascunde un individ total lipsit
de pricepere. Zaharia Trahanache intuieste in adeversarul sau politic lipsa de
tact si de esenta si de aceea cu un calm menit sa starneasca rasul, considera
scrisoarea de amor o „ plastografie”.
Sunt de parere ca, la fel ca-n cazul lui Balzac, Caragiale isi imagineaza
lumea ca o scena de teatru, ca pe o vasta comedie, dar, spre deosebire de
scriitorul francez, dramaturgul roman nu-si propune prin opera sa o reflectare
veridica, obiectiva a realitatii. Din potriva, Caragiale reda realitatea
contemporana filtrand-o printr-un fin simt critic, recurgand la ironie si umor.
Opera „O scrisoare pierduta” se incadreaza, astfel, in realismul critic, tocmai
datorita atitudinii ironice a scriitorului fata de lume: „Simt enor si vaz
monstruos”.
In concluzie, prin crearea acestor personaje caricaturale, prin realizarea
unor situatii comice impinse pana la absurd, Caragiale deschide drumul spre
treatul modern, anticipand teatrul absurdului cucltivat mai tarziu de Eugen
Ionescu.
No comments:
Post a Comment