Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de
razboi - Particularitati de constructie
ale unui personaj
Camil Petrescu
Diferenta dintre omul traditional si cel modern se
poate stabili, avand in vedere relatia pe care acesta o stabileste cu
transcendenta. Daca pentru omul traditional lumea exterioaa exista independent
de vointa lui, omul modern considera ca singura realitate pe care o poate
percepe este cea interioara, a propriei constiinte. Daca omul traditional crede
in existenta unui Dumnezeu si a unui destin prestabilit, omul modern
traverseaza criza comunicarii cu transcendenta, caci, asa cum afirma Nietzsche
„Dumnezeu a murit”. Omul modern se constitue pe sine ca divinitate sau cauta
Absolutul in diferite experiente existentiale: iubirea, razboiul, puterea
politica, eruditia etc.
Semnificativa pentru viziunea moderna a scriitorului
asupra lumii este constructia personajului Stefan Gheorghidiu, protagonistul
romanului subiectiv de analiza psihologica, „Ultima noapte...” a lui Camil
Petrescu aparut in anul 1930.
In primul rand, asa cum se prefigureaza inca din
titlu discursul narativ al romanului dezvolta tema erosului si cea a razboiului
perceputa ca forma de cunoastere a sinelui si a lumii. Protagonistul se
confrunta cu doua experiente existentiale: una individuala, a erosului, si una
colectiva, a razboiului. In final, constintizeaza ca drama colectiva este mult
mai puternica decat cea individuala, ca „ absolutul mortii eclipseaza absolutul
iubirii”.
In al doilea rand, pentru ca este un roman de analiza
psihologica, „Ultima noapte...” dezvolta un amplu conflict interior. Daca la
inceput Stefan Geheorghidiu, adept al filosofiei lui Kant, considera ca singura
realitate care conteaza este cea interioara, partea a doua, care il surpinde
traversand experienta frontului, ii va modificca aceasta perceptie asupra
lumii. Ranit in razboi, Gheorghidu se intoarce la Bucuresti, unde manifesta o
atitudine de indiferenta atat fata de mama sa, cat si fata de Ela despre care
afirma ca „o priveam cu indiferanta cu care privesti un tablou”. Asadar,
ororile frontului, realitaeta exterioara, l-au marcat intr-atat pe Gheorghidiu,
incat nu mai are puterea de analiza „Ma simt extenuat si mi-e indiferent, chiar
daca e nevinovata” afirma el despre Ela.
In aceeasi ordine de idei, in vederea redarii cat mai
autentice a trairilor autorului-personaj, se utilizeaza o perspectiva narativa
subiectiva, cu o viziunea „impreuna cu”. Stapanul de sclavi din proza
traditionala devine, in romanul modern, un cavaler ratacitor care se misca timid
si stingher intr-o lume pe care nu o mai stapaneste si nu o mai cunoaste: lumea
propriului eu. Naratorul-personaj se confeseaza astfel in fata cititorului atat
in ceea ce priveste povestea de iubire cu Ela, cat si i ceea ce priveste
experienta frontului. Partea a doua a romanului este realizata sub forma unui
jurnal de campanie care transcrie fidel experientele participantului direct pe
frontul Primului Razboi Mondial.
Nu in ultimul rand, modalitatile de caracterizarea
ale personajului sunt cele specifice prozei moderne: analiza psihologica si monologul interior.
Cititorul are acces la caracterul personajului si prin intermediul parerilor
formulate de ceilalti partanti ai textului. De pilda, unchiul Nae ii dezvaluie
inadaptabilitatea la socientatea mercantila in care traieste: „N-ai spirit
practic. Ai sa-ti pierzi toata averea. Cu Kant ala al dumitale si cu
Schopenhauer nu faci in afaceri nicio banza”. Gesturile, faptele, atitudinile
sau relatia cu celelelate personaje devin adevarate mijloace de caracterizare
indirecta.
Incipitul romanului surpinde statutul social al
protagonistului: „Luam parte ca proaspat sublocotenent la amenajaea
fortificatiilor de pe Valea Prahovei”. Aceasta pare a discursului narativ
releva atitudinea ironica a personajului, in raport cu realitatea frontului:”
Zece porci tiganesti cu boturi puternice ar putea darama, in mai putin de o
jumatate de zi toate aceste constructii”. La popota ofiterilor unde se discuta
pe marginea unui subiect aflat din presa, Gheorghidiu se comporta ca un expert
in psihologia dragostei, fiind de parere ca: „cei ce se iubesc au drept de
viata si de moarte unul asupra celuilalt”. Ba mai mult, manifesta superioritate
in raport cu participantii la dialog care nu-i impartasesc opinia spunand
despre ei ca utilizeaza: „notiuni primare, grosolane, cu sensuri
nediferentiate.” Incepand cu cpitolul al doilea, il descperim pe Gheorghidiu ca
stundent la Filosofie si cat sot al Elei. Poveste de iubire tradeaza ipostaza
unui insetat de Absolut, care traieste convingera ca, prin iubire, s-a sustras
realitatii exterioare, traind intr-o lume a Ideilor. In partea a doua,
protagonistul este surpins pe frontul Primului Razboi Mondial, unde este numit
„varf al avangardei romane”. Cu toate acestea, lupta alaturi de ceilalti ostasi,
„singurii care conteaza pentru mine; restul lumii e pur teoretic”.
Din punct de vedere psihologic, Stefan Gheorghidiu
intruchipeaza intelectualul lucid, analitic, hipersensibil si introspectiv.
Personajul analizeaza cu lucidittate fiecare gest al sau si al persoanelor cu
care intra in contact. Luciditatea excesiva de care da dovada este evidentiata
de replica unei doamne cu care se intalneste intamplator: „Dumneata esti dintre
cei care face mofturi interminabile si la masa, dintre cei care cauta fire de par
in orice fel de mancare. Ah, nu, atata luciditate este insuportabila,
dezastruoasa”.
La fel ca toate personajele masculine din opera lui
Camil Petrescu, fie ca vorbim de roman sau de dramaturgie existenta lui Stefan
Gheorghidiu se inscrie in sfera moralitatii. Personajul nu poate face niciun
gest care sa nu fie dictat de o constiinta puternica. De pilda, la scena
narativa a mesei de familie, cand primeste mostenirea de la unchiul avar,
Tache, personajul tine piept acuzelor neamurilor sale cum ca nu a respectat
traditia familiei, la fel ca tatal sau luandu-si o nevasta saraca. Stefan
Gheorghidiu nu poate abdica de la principiile morale, fapt cae genereaza drama:
„Cata luciditate, atat drama”.
Principala trasatura de caracter a protagonistului
este inadaptabilitatea.
O prima secventa narativa prin care se evidentiata
aceasta trasatura de carcater este surpinsa in incipitul romanului, la scena de
la popota. Aici, protagonistul are parere contradictorii cu ceilalti parteneri
de discutie. In viziunea sa, iubirea este un proces de autosugestie: „iubesti
mai intai din mila, iubesti pentru ca asta stii ca o va face fericita. Te
obisnuiesti apoi cu zambetul ei si-ti trebuieste prezenta ei zilnica”. Pornind
de la aceasta discutie, personajul recurge la memoria voluntara pentru a aduce
in prezent si a analiza cu luciditate trecutul povestii de iubire cu Ela.
Analizand, asadar, cei doi ani si jumatate de casatorie cu Ela, Gheorghidu
afirma ca iubirea sa a luat nastere dintr-un orgoliu, acela de a fi iubit cu
patima de cea mai frumoasa colega de la universitate. Cei doi se casatoresc,
iar pentru Stefan, Ela devine „suflet din sufletul meu”. Mostenirea primita de
la unchiul Tache va declasa ruptura cuplului, deoarece Ela se indeparteaza din
ce in ce mai mult de idealul de feminitate: „As fi vrut-o mereu feminina,
deasupra acestor disctuii vulgare”. Dupa despartiri si impacari repetate,
personajul se confrunta cu o alta experienta cruciala, cea a razboiului.
Constintizandu-si limitarea propriului eu, Stefan
Gheorghidiu se inroleaza in armata pentru a experimenta „razboiul cel
adevarat”. Realitatea frontului insa „cu moartea plutind in toate” este
diferita de ceea ce intelectualul a citit in carti. Razboiul nu inseamna acte
de eroism ci, din potriva, dezordine, ordinele contradictorii ale superiorilor,
frica in fata mortii iminente. Pe front, Gheorghidu traverseaza aceeasi criza a
comunicarii. Semnificativa in acest sens este secventa narativa cand urca
muntele Magura cu propriul batalion, iar, cand ajunge in varf, constata ca
armata romana isi are intoarse tunurile spre prorpiile-i trupe. Aici, in
razboi, reuseste insa detasarea de drama individuala: „nevasta-mea, amantul ei,
bucuriile si minciunile lor sunt nesemnificative in fata suferintei acestor
oameni dintre care unii vor muri in 10-15 minute.” Gestul final al lui
Gheorghidiu, cand decide sa se desparta de Ela, aminteste de personajul
Hyperior a lui Mihai Eminescu din „Luceafrul”. Gheorhidiu constintizeaza
artificialitatea sentimentelor, superficialitatea lumii in care traieste si de aceea adopta starea de
ataraxie: „Am decis sa-i las totul: de la obiecte de pret, la carti, de la
lucruri personale la amintiri, adica tot trecutul”.
Sunt de parere ca prin personajul Stefan Gheorghidiu,
Camil Petrescu suprinde cele trei ipostaze ale crizei pe care le traverseaza
omul modern.
Am in vedere, cand afirm aceasta, mai intai o criza a
sinelui. Constientizandu-si limitarea propriului eu, protagonistul romanului se
confrunta cu doua experiente cruciale de viata, avungand in final la concluzia
ca drama individuala paleste in fata celei colective. Mai apoi, personajul
traversaza o criza a comunicari cu ceilalti, cu lumea in care traieste.
Constintizand artificialitatea unei relatii exterioare dominate de
mercantilism, Gheorghidiu adopta in final starea de ataraxie. Nu in cele din
urma, un ateu convins, Gheorghidiu traverseaza criza comunicarii cu
transcendenta. Nu intamplator, el cauta Abolutul in iubire si-n razboi.
In concluzie, personajul Stefan Gheorghidiu ramane
reprezentativ pentru viziunea despre lume a autorului, pentru un intelectual
care isi traieste drama inadaptabilitatii la lumea in care traieste.
No comments:
Post a Comment