O scrisoare pierduta – Particularitatile de
construcite a unui personaj
I.L. Caragiale
Teatrul isi creeaza un microunivers propriu, in care
dramaturgul se substitue naturii, zamislind personaje si locuri noi, facand din
vis realitate, aducand in fata spectatorilor o lume noua. Actorii sunt cei care
insufletesc personajele imaginate de dramaturg, un adevarat prometeu care
creeaza viata din nimic. Spre deosebire de tragedie, specie a genului dramatic
care aduce in prim plan personaje din inalta clasa sociala, comedia se opreste
asupra satirizarii defectelor fiintei umane, starnind astfel rasul.
„O scrisoare pierduta” de I.L. Caragiale este o
comedie de moravuri care isi propune sa starneasca rasul prin surpinderea unor
situatii comice si a unor tipologii umane. Lumea infatisata de Caragiale este
un adevarat spectacol al mastilor, o lume de parveniti si demagogi pentru care
singurul scop existential este reprezentat de interesul propriu, de castigul
imediat. Intre acestia se distinge personalitatea lui Nae Catavencu.
Statutul social al personajului este surpins in
didascaliile din debutul piesei. Nae Catavencu este „avocat,
director-proprietar al ziarului <<Racnetul Carpatilor>>, prezident
fondator al Societatii Enciclopedice Cooperative <<Aurora Economica Romana>>”.
Se remarca, aici, un comic de intentie, prin dorinta dramaturgului, de a
surprinde discrepanta dintre esenta personajului si aparenta.
Psihologia personajului ii dezvaluie o inteligenta
mecanica, bazata pe instinctul parvenirii. Nae Catavencu isi doreste cu ardoare
functia de deputata, dar nu este capabil nici de analiza si nici de reflexie.
Personajul nu este capabil sa-si stabileasca atuurile si slabiciunile pentru
functia la care adera. De asemenea, nu isi stabileste un plan politic de
actiune coerent. El stie doar ca trebuie sa parvina si in acest scop actioneaza
instinctual.
La fel ca toate personajele din comediile lui
Caragiale, existenta lui Nae Catavecu nu se inscriei in sfera moralitatii.
Singura lui arma politica pe care o foloseste in dobandirea functiei de deputat
este sondajul. Se foloseste de scrisoarea de amor si ameninta ca o va face
publica daca nu va fi sustinut in alegeri.
Firea cameleonica pare sa fie principala trasatura de
caracter a personajului, fapt dovedit inca din numele acestuia: Catavencu
provine de la „catovcica” ce inseamna haina de blana ce poate fi purtata pe
doua fete. La inceputul piesei, cand detine scrisoare ca obiect al santajului
se arat orgolios, inflexibil, nedispus sa accepte o alta solutie decat aceea de
a fi sustinut in alegeri. La fianal cand pierde scrisoarea, renunta la orgoliu
si, supus si umil, ii cere iertare Zoei vazand in aceasta singura cale de a se
salva. Ba mai mult accepta sa conduca festivitatea de numire in functie a
noului ales, Agamemnon Dandanache.
O alta trasatura definitorie a personajului poate fi
considerata demagogia. Aceasta trasatura se releva in seara discursului pe care
il rosteste in fata electoratului. Trece plin de importanta printre multime
pentru a ajunge la tribuna unde va tine discursul. Se arata vizibil emotionat,
tusind si stergandu-se de sudoare. Catavencu detine arta disimularii, se
comporta ca un actor desavarsit, scopul sau fiind acela de a atrage atentia
celor din jur. Sustine cu tarie ideea de progres al tarii, dar in realitatea
nu-si doreste decat atingerea scopului propriu. Demagogia personajului se
dezvaluie in momentul aparitiei Cetateanului turmentat, cand se simte vizibil
deranjat si iritat de interventia omului simplu, in slujba caruia trebuie sa se
puna.
Cronotopul, surpins in didascaliile de la inceputul
piesei, este semnificativ pentru viziunea despre lume a dramaturgului. Actiunea
se petrece „ in capitala unui judet de munte”, „in zilele noastre”. Alegerea
unui cronotop nedeterminat surpinde tocmai intentionalitate actului artistic a
unui scriitor care si-a propus sa redea in opera tipologii umane si aspecte cu
caracter general, in acest sens Nae Catavencu reprezinta tipul politicianului
demagog, lipsit de scrupule, dornic de parvenire.
Conflictul dramatic principal este unul exterior si
consta in lupta pentru puterea politica intre cele doua tabere adverse: cea
care sustine candidatura la functia de deputat a lui Farfuridi si tabara lui
Nae Catavencu a intelectualilor de la redactia ziarului „Racnetul Carpatilor”.
Discursul dramatic se contureaza insa pe conflictul comic generat de
discrepanta dintre esenta si aparenta, dintre ceea ce vor sa para persoajele si
ce sunt ele defapt in realitate. In constructia personajului Nae Catavencu se
remarca un comic de intentie, rasul fiind starnit de diferenta dintre
numeroasele titluri sociale ale personajului si vidul sau caracterial.
Modalitatile de caracterizre sunt cele specifice
textului dramatic. Portretul lui Nae Catavencu este realizat atat prin mijloace
directe, cat si indirecte. Predomina insa cele din urma, caracterul
personajului reiesind din gesturi, fapte, atitutdini sau relatia cu celelalte
personaje. Prin intermediul dialogului personajul comunica si se comunica. De
asemenea, numele si didascaliile devin, la nivel textual, alte mijloace de
carcterizare ale personajului.
Nu in ultimul rand, limbajul devine in opera lui
Caragiale, o alta forma de carcaterizare a personajelor. Lipsa de cultura si de
coerenta logica a lui Nae Catavencu se releva atat din utilizarea unor termeni
improprii (ii numeste „capitalisti” pe
locuitorii capitalei), cat si a unor enunturi fara sens „ industria romana este
admirabila, sublima am putea spune, dar lipseste cu desavarsire” sau „ dupa
lupte seculare care au durat 30 de ani”.
Sunt de parere ca, prin comedia „O scrisoare
pierduta”, I.L. Caragiale ironizeaza
imaginea societatii politice a vremii sale, o societate lipsita de principii
morale.
Am in vedere, cand afirm aceasta realizarea unor
tipologii de personaje, dintre care cel mai semnificativ pare sa fie Nae
Catavencu. Acesta oglindeste demagogia unei clase politice, pentru care
interesul central este cel individual. Cu toate ca afirma ca-si doreste
progresul tarii, Catavencu are o singura dorinta: aceea de a parveni.
In concluzie, prin personajele creeate spectatorul
comediei „O scrisoare pierduta” are accest la imagineaza si la mentalitatea
unei epoci, a carei problematica pare sa fie una actuala.
No comments:
Post a Comment