Saturday, March 8, 2014

Moara cu noroc - Personaj principal

Moara cu noroc  - Particularitati de constructie ale unui personaj
Ioan Slavici

                Se stie ca in  textul epic, personajele sunt purtatoare de semnificatie ale mesajului transmis prin discurs. Ele sunt rotitele care pun in miscare mecanismul universului fictional. In nuvela, actiunea plaseaza in centru protagonistul, celelalte personaje gravitand in jurul lui, pentru a-i sustine evolutia.
                „Moara cu noroc” de Ioan Slavici este o nuvela, in care punctul de fuga este reprezentat de Ghita in calitatea sa de protagonist.
                In primul rand personajul principal, Ghita, se impune a fi analizat din perspectiva tematicii abordate: tematica rurala dublata de o tema psihologica, reprezentata de dezumanizarea fiintei sub puterea mistuitoare a banului. Problematica nuvelei este reprezentata de ciocnirea dintre doua mentalitati: una tradiionala, reprezentata de Ghita si una mercantila. Pentru o redare cat mai veridica a imaginii satului transilvanean din a doua jumatate a secolului al XIX-lea, autorul surpinde metamorfozele unei societati refelectate in constiinta protagonistului.
                Pe de alta parte, naratorul adopta o perspectiva narativa obiectiva, cu o viziune” din darat”. Ocupand o pozitie extrateritoriala fata de universul fictional creat, acest narator detasat nu intervine in destinul personajelor sale, lasandu-le sa evolueze spre deznodamant, dupa nazuinte si slabiciuni. Ba mai mult, naratorul omniscient si omniprezent stie totul despre personajele sale, astfel incat relateaza informatii nu numai despre fizionomia personajelor sale, ci le dezvaluie si dimensiunea interioara.
                In aceeasi ordine de idei, prima intalnire dintre Ghita si seful porcarilor, Lica, dezvaluie un conflict exterior. Samadaul isi impune in fata noului venit propriile-i reguli: „vreau sa stiu in tot deauna cine trece pe aici, cine ce zice, cine ce face si voiesc ca inafara de mine sa nu mai stie nimeni. Cred ca ne-am inteles!”. Este un conflict exterior vag nuantat. Acest conflict exterior se dezvolta pe parcursul discursului narativ intr-un amplu conflict interior: macinarea interioara, pana la disparitie a constiintei protagonistului.
                Nu in ultimul rand personajul principal este construit prin mijloace de caracterizare consacrata de proza realista. Prin carcaterizarea directa, naratorul omniscient surpinde transformarile lui Ghita sub puterea banului: „nu mai zambea ca mai-nainte, ci radea cu hohot de-ti era tema de dansul”, „se juca din ce in ce mai rar cu Ana, iar atunci cand o facea ii lasa urme vinete pe corp”. Modernitatea operei lui Slavici consta insa in mijloacele inovatoare pe care le utilizeaza in constructia personajelor: monologul interior si stilul indirect liber.
                Din punct de vedere tipologic, incipitul nuvelei il surpinde pe Ghita ca tipul taranului dornic de a-si imbunatatii conditia sociala de cizmar sarac. Pe parcursul discursului narativ, insa, protagonistul se individualizeaza prin patima sa nefireasca pentru bani, astfel fiind un personaj rotund. Este capul unei familii de tip patriarhal, este constient de faptul ca pe umerii sai apasa toate greutatile familiei si, de aceea, decide sa ia in arenda carciuma de la Moara cu noroc. Noul statut social pe care-l dobandeste, cel de carciumar, coincide si cu dezumanizarea personajului care nu are puterea de a se sustrage mirajului imbogatirii.
                Din punct de vedere psihologic, comportamentul lui Ghita releva un caracter slab. Se arata neputicios in fata tentatiei de a se imbogatii si da vina pe un destin potrivic. Macinarea interioara a personajului este redata de naratorul omniscient prin secvente monologate: „Ei ce sa-mi fac? Asa m-a lasat Dumnezeu...ce sa-mi fac daca e in mine ceva mai puternic decat vointa mea? Nici cocosatul nu e insusi vinovat ca are cocoase in spinare”.
                Espozitiunea textului surpinde ipostaza unui Ghita a carui existenta sta sub semnul moralitatii: este harnic, cum se cade, iubitor de familie si dotat cu initiativa. Intalirea cu Lica Samadaul va declansa si declinul sau moral: dintr-o fiinta morala, Ghita ajunge, in final, o  fiinta imorala, fiind capabil sa-si arunce sotia drept momeala in bartele Samadaului.
                Principala trasatura a protagonistului este dezumanizarea, carcaterul slab.
                O prima secventa narativa care surpinde aceasta relatie poate fi considerata cea in care Lica isi face aparitia, pentru prima data, la carciuma. Pentru ca relatiile capitaliste presupun obligatoriu subordonarea partenerului de afaceri, Samadaul isi impune in fata noului venit propriile-i reguli fara a manifesta opozitie, carciumarul le accepta tacit. Lica intuieste slabiciunile lui Ghita, incercand astfel sa-l supuna. Mai intai, incearca sa-l indeparteze de familie, apoi ii pateaza imaginea de om cinstit in fata colectivitatii rurale, implicandu-l, fara voia sa, in jaful de la arendas si in uciderea vaduvei si a copilului acesteia. Caracter slab, Ghita isi ia, mai intai masuri de precautie: aduce doi caini de la Arad, isi procura pistoale si-si angajeaza o sluga noua, pe Marti, un ungur inalt cat un brad. La toate acestea carciumarul nu rezista tentatiei banilor si va sfarsi tragic.
                Finalul nuvelei surpinde ultima treapta a dezumanizarii protagonistului. Orbit de dorinta de a se razbuna pe Lica, prin acceptarea de a colabora cu jandarmul Pintea, carciumarul refuza invitatia batranei de a-si petrece sarbatorile pascale la Ineu. Ramane la han si isi impinge sotia drept momeala in bratele Samadaului. Lica, constient de slabiciuna carciumarului pentru sotia sa, ii cere Anei sa i se aseze pe genunchi, mizand pe o reactie din partea lui Ghita. Apoi, Samadaul ii cere barbatului sa-l lase singur cu sotia sa. Ana, dezgustata de lasitatea sotului pe care-l considera „doar o muiere imbracata in straie barbatesti” ii se daruieste lui Lica. Constientizand pacatul sotiei sale in care tot el a impins-o, Ghita o omoara pe Ana „infingandu-i adanc cutitul in inima”. La randul sau, Ghiat este ucis de Raut din ordinul samadaului, care se sinucide pentru a nu cadea viu in mainile jandarmului Pintea.
Sunt de parere ca finalul tragic a personajului Ghita tradeaza dimensiunea moralizatoare a nuvelei lui Slavici.
Am in vedere, cand afirm aceasta faptul ca, prin personajul Ghita, purtator de semnificatie al mesajului transmis prin discursul narativ, autorul transilvanean isi exprima viziunea despre lume puternic influentata de ideologia confucianista. Creatorul universului fictional transmite ideea conform careia singurele valor ale existentei umane sunt cele bazate pe morala. Fiinta umana trebuie sa se supuna legilor predestinate, incercarea sa de a-si depasi destinul avand consecinte tragice.

In concluzie, finalul tragic al personajului  Ghita aminteste de hybrisul tagediei antice grecesti, personajele gasindu-si finalul tragic tocmai pentru ca au incercat sa depaseasca limitele unui destin prestabilit.

1 comment:

  1. Harrah's Cherokee Casino & Hotel - MapyRO
    Find 서산 출장안마 your way around the casino, 태백 출장마사지 find where everything 보령 출장마사지 is located with the help 아산 출장마사지 of a 원주 출장안마 GPS. Get directions, reviews and information for Harrah's Cherokee Casino & Hotel in

    ReplyDelete