Morometii -
Tema si viziunea despre lume
(roman postbelic realist, cu influenete moderne)
Marin Preda
Dupa cel de al II-lea Razboi Mondial, literatura
noastra cunoaste o stagnare. Cauzele ar putea fi grupate in jurul a doua
categorii de determinari. Este vorba mai intai de o determinare exterioara,
reprezentata de instaurarea la puetere a regimului totaliar comunist, care isi anexeaza
literatura transformand-o intr-un instrument de protaganda. Metoda impusa este
cea a realismului socialist. Perioada curpinsa intre 1956 – 1967 a ramas in
istoria noatra literara sub denumirea de „obsedantul deceniu” (M. Preda). Mai
apoi, este vorba de o determinare interioara, reprezentata de permanenta
raportare a scriitorilor postbelici la modelele literare din perioada interbelica.
Exista, totusi, in aceasta perioada, scriitori care reusesc sa se impuna prin
creatii de valoare: M. Preda cu romanul „Morometii”, G Calinescu cu romanul
„Bietul Ioanide” sau Eugen Barbu cu romanul „Groapa”.
Reprezentativ pentru perioada postbelica este romanul
lui M. Preda „Morometii”, aparut in doua volume (1955/1967). Cu toate ca nu
adera la estetica realismului socialist, romanul reuseste sa se impuna in
epoca, prin viziunea moderna, originala prin care scriitorul trateaza tematica
rurala si problematica taranului.
In primul rand, romanul isi propune veridica,
obiectiva a realitati. Universul fictional imaginat de Marin Preda aduce in
fata citittorului satul romanesc din Campia Dunarii, Silistea-Gumesti, satul
supus destremari de catre istorie. In primul volum, structurile traditionale
sunt inlocuite de cele capitaliste, acestea fiind inlocuite la randul lor, de
cele socialiste, in al doilea volum. Citittorul descopera in „Morometii”
imaginea unui sat total diferit decat cel prezentat de Liviu Rebreanu in „Ion”.
S-a schimbat relatia omului cu pamantul. Daca pentru Ion aceasta relatie se
defineste in termeni ontologici (existentiali), pentru taranii lui M Preda,
aceasta relatie contine termeni economici. Daca pentru consatenii lui Ion cel
mai important lucru este numarul de loturi de pamant detinute, pentru
consatenii lui Ilie Moromete conteaza capacitatea de a transforma in bani
produsele economiei rurale. De asemenea, obiceiurile taranului s-au schimbat.
Taranii lui Preda nu mai participa la hora duminicala, ca odinioara locuitorii
Pripasului. Ei se aduna in poiana fierariei lui Iocan, unde discuta probleme
politice. Taranii lui Preda se inscriu la liberali sau la taranisti, cu alte
cuvinte sunt mult mai deschsi spre viata politica a tarii in general, decat
erau consatenii lui Ion. Asadar, taranii din Silistea Gumesti s-au emancipat si
si-au impus un mod propriu de a vedea lumea.
In al doilea rand, la nivel tematic se poate observa
amestecul de traditional si modern. Discursul narativ abordeaza atat teme
traditionale (familia, paternitatea, istoria, timpul, iubirea), cat si teme
moderne (criza comunicarii, instrainarea, solitudinea).
In aceeasi ordine de idei, modernitatea romanului se
releva si la nivelul constructiei personajelor. Acestea nu mai pot fi incadrate
in tipologii caracteristice societatii rurale. Ilie Moromete se distanteaza
atat de inteprinzatoarea Mara, a lui Slavici, cat si de obsedatul de pamant
Ion, a lui Rebreanu. Ilie Moromete este o figura singulara in literatura
noastra, datorita complexitatii sale interioare, fiind considerat de criticii
literari „singurul taran filosof”. In satul lui M Preda doar femeile mai merg
duminica la biserica, barbatii fiind preocupati sa dezbata probleme politice.
Tanara generatie refuza sa urmeze traditia si destinul parintilor: Paraschiv,
Nila, Achim, Polina, Birica adopta o atitudine
revolutionara. Mitul invatatorului de la tara se spulbera. Teodorescu, sustinut
de sotia sa este preocupat mai degraba de intrigi, de certuri cu directorul
Toderici, decat de educatia copiilor.
Nu in ultimul rand, caracterul modern al romanului se
evidentiaza si la nivelul perspectivei narative. Specific prozei realiste,
naratorul adopta o perspectiva narativa cu o viziunea „din darat”. Omniscienta
naratoriala este insa unilimitata deoarece naratorul din roman nu mai are in
fata o lumea omogena si coerenta, ci o existenta faramitata care curge intr-o
directie necunoascuta. Asa se explica faptul ca naratorul imprumuta viziunea
personajelor sale. In primul volum, naratorul este morometian, Ilie Moromete
fiind personaj reflector, in vreme ce in volumul al doilea, naratorul este
antimorometian, personajul reflector fiind Nicolae. De asemenea, apar in
discurs personaje informator: Scamosul, care-l instinteaza pe Moromete despre
viata lui Achim la Bucuresti, Parizianu care informeaza in legatura cu vizita
tatalui la cei trei fii din capitala sau Ilinca, care-i povesteste lui Nicolae
despre moarta tatalui.
Asa cum se prefigureaza inca din titlu, discursul
narativ al romanului surpinde viata unei familii de tarani mijlocati din satul
Silistea-Gumesti. Este o familie simbol a carei destramare sugereaza
destramarea satului traditional. O prima secventa narativa menita a surpinde
problematica romanului poate fi considerata cea a cinei, plasata la inceputul
primului volum. Intorsi sambata seara de la camp, Morometii sunt surpinsi la
masa, in tinda, asezati pe niste scaunele cat palma in jurul unei mese mici,
rotunde. Secventa se deschide printr-o precizare temporala: „cat ieseau din
iarna si pana aproape de Sf Nicolae” care reliefeaza existenta ritualizata a
acestei familii. Familia Moromete este una hibrida, cu copii proveniti din doua
casatorii: Pe de-o parte, Paraschiv, Nila si Achim, baietii din prima
casatorie, iar pe de alta parte Tita, Ilinca, Nicolae, copiii din a doua
casatorie. Pozitionara la masa a membrilor familiei arunca o lumina asupra
rolului indeplinit de fiecare in cadrul familiei. De asemenea, scena poate fi
considerata si o secventa de perspectiva finalista, prefigurand conflictele
majore ale romanului. Astfel pozitionarea „pe partea din afara a tindei” a
celor trei frati vitregi sugereaza inadaptabilitatea lor in familie, dar si
finalul primului volum, cand vor p;leca la Bucuresti. Rolul femeii in cadrul
familiei traditionale este evidentiat de pozitionarea catrinei „jumatate
intoarsa catre vatra”. Ilie Moromete „statea parca deasupra tuturor”, fapt care
sugereaza ipostaza sa de pater familias. Dupa cum se poate observa el se afla
la distanta fata de ceilalti membrii ai familiei, naratorul sugerand astfel
criza comunicarii care va avea ca finalitate destramarea familiei Morometilor.
Iluzionarea lui Moromete ca „timpul are nesfarsita rabdare cu oamenii” este
sugerata printr-un detaliu oferit de narator: masa cea mica lina cu arsurile de
la tigaie nu a fost schimbata de pe vremea primei casatorii a lui Moromete cand
copiii erau mici.
O a doua secventa narativa semnificativa pentru
ideatica romanului poate fi considerata cea a taierii salcamului. Ilie Moromete
este nevoit sa taie salcamul ca sa-l vand lui Tudor Balosu, astfel sustinand
plecrea lui Achim cu oile la Bucuresti. Salcamul reprezinta pentru satul
Silistea Gumesti un axis mundi, fiind un marto mut al tuturor experientelor de
viata. Taierea salcamului marcheaza in plan simbolic inceputul sfarsitului.
Odata cu taierea copacului incepe declinul lumii Morometilor si totodata a
lumii satului traditional. Timpul ales are o valoare simbolica: duminica
dimineat, inainte de ravarsatul zorilor, cand femile isi plang mortii in
cimitir. Este un timp thanatic, un posobil blestem din partea divinitatii ca
Iliei a ales sa munceasca in ziua de duminica. Ideea de moarte este surprinsa
si prin prezenta corbilor care dadeau tarcoale locului, imediat ce salcamul a
fost doborat.
Viziunea despre lume a autorului se evidentiaza si la nivelul relatiei
incipit-final. Discursul narativ al primului volum debuteaza si se incheie cu
problematica timpului, astfel incat incipitul si finalul urmeaza o logica a
simetriei.
Incipitul curpinde o
parte expozitiva si una dramatizata. Expozitiunea fixeaza cronotopul,. In
maniera prozei realiste: „In satul din Campia Dunarii, cu cativa ani inaintea
izbucnirii celui de al doilea Razboi Mondial se pare ca timpul avea nesfarsita
rabdarea cu oamenii”. In continuare, sunt introduse in scena personajele,
membrii familiei moromete, intorsi sambata seara de la munca campului. Cele
doua fete, Tita si Ilinca se duc la garla, la scaldat, fiind inca prea mici
pentru a-si ajuta mama la treburi. Catrina pregateste cina, in vereme ce
baietii mai mari se retrag pentru a se odihnii sau a lenevii. Ilie Moromete
iese la poarta pentru a-si cauta un partenere de dialog. Din aceasta scena,
cititorul romanului poate observa dezbinarea membrilor acestei familii. Intre
ei, exista o criza a comunicarii, ce va duce treptat la destramarea familiei.
Partea dramatizata a incipitului este reprezentata de dialogul dintre Ilie
Moromete si vecinul sau, Tudor Balosul. Scena devine reprezentativa, intrucat
dezvaluie constantele psihologiei protagonistului: tehnica amanarii, ironia si
disimularea.
Finalul primului volum il surpinde pe Iliei Moromete care, afland de planul
baietilor se retrage singur pe lotul sau de pamant. Intors acasa, afla ca
Paraschiv si Nila au furat din zestrea fetelor si au plecat cu caii la
Bucuresti. Moromete se intinde pe pat si adoarme plin de pamant pe ochi si pe
maini. Acest gest poate fi interpretat ca o moarte simbolica, ca o regresiune
spre pamantul pe care si-ar fi dorit atat de mult sa-l pastreze si sa-l lase
mostenire copiilor. Cand se trezeste, ii vinde lui Balosu pamantul din spatele
casei, obtinand astfel banii necesari pentru a-si plati ratele la banca,
datoria lui Aristide si taxele de scolarizare a lui Nicolae. Moromete
constinetizeaza asadar, ca lumea s-a schimbat, insa aceasta metamorfoza
afecteaza psihologia personajului. Dintr-unn Ilie Moromete sociabil si
comunicativ a ramas doar un Moromete insingurat care „nu mai fu vazut stand
ceasuri intregi pe stănoaga podiştei, la fel cum nu mai fu auzit raspunzand cu
vorbe multe la salut”. Ultimele randuri ale primului volum surpind problematica
timpului: „Mai sunt trei luni pana la izbucnirea razboiului, iar timpul nu mai
avea rabdare”.
Trei conflicte majore sunt dezvolatate in primul volum al romanului, care
vor avea ca finalitate destramarea familiei Morometilor. Mai intai, este vorba
de conflictul dintre Ilie Moromete si cei trei baieti mai mari. Este vorba
despre un conflcit intre mentalitati: cea traditionala, a tatalui si cea
capitalista, a baietilor. Acestai isi dispretuiesc tatal pentru ca nu este atat
de adaptata structurlor capitaliste cum este vecinul lor, Tudor Balosu. Mai
apoi, conflictul dintre Ilie Moromete si sotia lui, Catrina. Acest conflict se
accentueaza in volumul al doilea, cand femeia afla de vizita sotului la baietii
din Bucuresti si-l paraseste. Conflictul dintre Moromete si sora lui Maria se
reflecta in gesturile acesteia de a sustine cu inversunare plecarea baietilor
la Bucuresti. Conflictul secundar dintre Iliei si Nicolae va trece in volumul
al doilea in prim plan, opunand doua mentalitati: cea traditionala, a tatalui
si cea socialista, a fiului.
Din punctul de vedere al constructiei si al compozitiei, romanul este
structurat pe doua volume aparute la doisprezece ani distanta „1955-1967”. Cele
doua volume sunt unitare prin tematica abordata si viziunea despre lume,
surprinzand disolutia structurii traditionale sub influenta istoriei, dar cele
doua volume pot fi percepute si separat, intrucat prezinta doua lumi: lumea
tatalui (volumul 1) si lumea fiului (volumul 2). Originalitatea scriitorului
consta in realizarea unui timp narativ in deplina concordatana cu timpul
sugerat. Astfel, primul volum cuprinde trei parti. Prima parte sugereaza un
timp rabdator, astfel incat aprope jumatate din primul volum prezinta
evenimentele din satul Silistea Gumesti petrecute de sambata seara pana duminca
noaptea. Incepand cu partea a doua, timpul naratiunii se accelereaza,
surpinzand evenimente desfasurate pe parcursul a doua saptamani, in vereme ce
partea a treia rezuma intamplari petrecute vreme de doua luni. Volumul al
doilea este structurat pe cinci parti si cuprinde 15 ani de evenimente.
Sunt de parere ca Marin Preda reuseste sa se impuna in epoca prin romanul
„Morometii” cu toate ca nu adera la estetica realismului socialist, iar asta
deoarece scriitoru propune o viziune inedita asupra lumii traditionale si a
problematicii taranului.
Am in vedere, cand afirm aceasta, faptul ca scriitorul surprinde imaginea
lumii traditionale, supusa destramarii de catre istorie. Omul trebuie sa se
adapteze lumii in care traieste. Ilie Moromete este insa un strasnic aparator
al lumii stravechi. Ideile realismului, promovate in literatura inca din a doua
jumatate a secolului al XX-lea ating punctul culminant prin romanul
„Morometii”, care surprinde prabusirea unei lumi, universul satului
traditional. De fapt, moartea lui Ilie Moromete in finalul romanului coincide,
asa cum afirma Nicolae Manolescu cu „moartea celui din urma taran”.
In cocnluzie, romanul „Morometii” ramane reprezentativ pentru intreaga
viziune despre lume a autorului si pentru literatura romana din perioada
postbelica.
No comments:
Post a Comment