Ultima noapte de dragoste, intuia noapte de război - Relația dintre doua personaje
Camil Petrescu
Diferența dintre omul tradițional si cel modern se
poate stabili, având in vedere rElația pe care acesta o stabilește cu
transcendenta. Daca pentru omul tradițional lumea exterioara exista independent
de voința lui, omul modern considera ca singura realitate pe care o poate
percepe este cea interioara, a propriei conștiințe. Daca omul tradițional crede
in existenta unui Dumnezeu si a unui destin prestabilit, omul modern traversează
criza comunicării cu transcendenta, caci, ASA cum afirma Nietzsche „Dumnezeu a
murit”. Omul modern se constitui pe sine ca divinitate sau căuta Absolutul in
diferite experiențe existențiale: iubirea, războiul, puterea politica, erudiția
etc.
Semnificativa pentru viziunea moderna a scriitorului
asupra lumii este rElația dintre personajele Stefan Georghidiu si ELA din
romanul subiectiv de analiza psihologica „Ultima noapte…” a lui Camil Petrescu apărut
in 1930.
In primul RAND, discursul narativ al romanului abordează,
in maniera moderna, doua teme fundamentale, percepute ca forme de cunoaștere a
sinelui si a lumii: iubirea si războiul. In urma parcurgerii celor doua
experienţe, a iubirii cu Ela si a războiului pe frontul Primului Război
Mondial, protagonistul ajunge la concluzia ca drama colectiva este mult mai
importanta si mai puternica decât cea individuala, absolutul morții eclipsând
absolutul iubirii.
In al doilea RAND, fiind un roman de analiza
psihologica, „Ultima noapte…” dezvolta un amplu conflict interior pe care-l traversează
naratorul-personaj. RElația dintre el si ELA pe care o analizează cu luciditate
din interior ii provoacă o reala suferința. Cei doi ani de căsnicie sunt aduși
in prezentul unei conștiințe, pentru a fi analizați cu luciditate. Frământările
interioara ale protagonistului provin din schimbările de atitudine ale celei pe
care a considerat-o „suflet din sufletul meu”. Trăind experiența frontului,
viziunea personajului se schimba. Puternic afectat de ororile din război el reușește
sa se distanțeze de suferința din iubire, de tot trecutul.
In aceeași ordine de idei, in vederea susținerii autenticității
trăirilor naratorului-personaj, se renunța la perspectiva naratorială obiectiva
din proza tradiționala, in vederea adaptării unei perspective subiective, cu o viziune
„împreuna cu”. Naratorul devine un pacient obligat sa se confeseze in fata
cititorului cu o sinceritate ostentativa. Cititorul are acces la rElația dintre
Stefan si ELA doar printr-o singura perspectiva, cea a naratorului-personaj. El
nu se poate pronunța, tocmai din aceasta cauza, asupra fidelității sau infidelității
Elei.
Nu in ultimul RAND, modalitățile de caracterizare
sunt cele specifice prozei de analiza psihologica: monologul, autoanaliza, introspecția.
Trataturile de caracter ale personajelor se evidențiază si prin modul in care
personalitatea acestora se reflecta in conștiința celorlalte personaje. De
exemplu, unchiul Nae ii surprinde lui Stefan incapacitatea de a se adapta la
spirtul mercantil al lumii in care traiste: „ N-ai spirit practic. Ai sa-ti
pierzi toata averea. Cu Kant ala al dumitale si cu Schopenhauer nu faci nici brânza
in afaceri!”. De asemenea, ELA ii surprinde o bunătate excesiva, spunând ca
poate fi calcat ușor in picioare de oricine. Relația lui Stefan cu ELA, suferința
si toate atitudinile pe care i le provoacă acest mariaj se constitui in adevărate
mijloace indirecte de caracterizare.
Statutul social al protagonistului este surprins inga
din incipitul romanului: „luam parte ca proaspăt sublocotenent la amenajarea fortificaţiilor
de pe Valea Prahovei, intre Bușteni si Predeal.” Acest pasaj din incipit, ii surprinde
si dimensiunea psihologica. Astfel, adopta o atitudine ironica fata de
artificialitatea frontului, sustinând ca „zece porci tigănesti cu boturi
puternice ar putea tarama in mai Putin de jumătate de zi toate aceste fortificații”.
Spre deosebire de Stefan, statutul social al Elei este surprins in al doilea
capitol. Afla despre aceasta ca este studenta la Litere si cea mai frumoasa
fata de la Universitate. Începând cu capitolul al doilea, cele doua personaje
apar in ipostaza de studenți la Filozofie si Litere si de șot si șotie. Stefan traiste
alături de șotia sa, ELA, o iubire-pasiune. Primirea unei moșteniri neașteptate
de la unchiul avar Tache, va produce schimbări in statutul social si psihologic
al personajelor. Atrasa de dimensiunea materiala a existentei, de disuriile
despre bai si de mondenitatea, ELA pare sa se distanțeze de idealul de
feminitate, fapt care-i generează lui Stefan o stare de permanenta
incertitudine si suferința.
Spre deosebire de ELA, existenta personajului Stefan
Georghidiu este plasata sub semnul moralității la fel ca toate personajele
masculine din operele lui C. Petrescu fie ca este vorba de roman sau
dramaturgie. Stefan nu poate face niciun
gest care sa nu fie dictat de o conștiința puternica. Deși încearcă, asemenea șotiei
lui sa se adapteze la lumea in care traiste, personajul-narator romane, in cele
din urma un inadaptat, spre deosebire de ELA care reușește cu ușurința sa se
adapteze la noua lume mercantila. Lumea lui este una a ideilor, a principiilor
absolute, in vreme ce lumea celorlalţi, inclusiv a Elei, este una a
relativului, a compromisului. Inadaptabilitatea lui Stefan la lumea in care traiste,
ii va declanșa drama sa interioara.
Așadar, principala trăsătura de caracter a
personajului Stefan Georhidiu este inadaptabilitatea, in timp ce cea a Elei
este tocmai adaptabilitatea. Patru capitole din prima parte a romanului
surprind trecutul povestii de iubire dintre Stefan si ELA. ASA cum personajul susține
in timpul discuției de la popota ofițerilor iubirea este un proces de
autosugestie. La o autoanaliza a sentimentelor Stefan si da seama ca iubirea
lui fata de ELA a luat naștere din satisfacerea unui orgoliu masculin: „MA simțeam
flatat sa mas tiu atât de patima iubit de cea mai frumoasa colega de la
Universitate”. O iubire născuta din orgoliu se va transforma in curând intr-o
iubire-pasiune, iar ELA devine „suflet din sufletul meu”. Cei doi se căsătoresc
si, deși trăiesc modest din punct de vedea material, sunt fericiți. Lui Stefan
i se pare ca traiste o iubire inălţătoare si ca s-a sustras realității.
Primirea pe neașteptate însa a unei moșteniri de la Unchiul Tache va declanșa
criza matrimoniala a cuplului. ELA pare sa se distanțeze de idealul de
feminitate imaginat de Georghidiu, fiind tot mai atras de discuțiile despre
bani, de mondenitatea, de domnul G. Acest fapt IL nemulțumește pe Stefan si ii provoacă
suferința: „As vrut-o mereu feminina deasupra acestor discuții vulgare”. Prima
ruptura a cuplului are loc odată cu excursia de la Odobești. Stefan se desparte
de ELA si experimentează iubirea de tip Don Juan: „eram văzut aproape in
fiecare seara la brațul altei femei”. Cu toate acestea, Gheroghidiu traiste
nostalgia iubirii-pasiune: „Am reluat legătura cu toate prietenele Elei,
dintr-una mi-am făcut amanta ca sa aflu vesti despre ea”. Cei doi se impaca
insa Stefan se va confrunta cu o alta suferința decisiva, cea a războiului.
Constintizandu-si limitarea
propriului eu, Stefan simte nevoia sa trăiască experiența războiului, „sa afle
ce este războiul adevărat”. Realitatea frontului este însa una diferita de cea
imaginata de personaj. Războiul nu înseamnă acte de eroism si vitejie, recunoașterea
meritelor, ci, din potriva, haos, ordine contradictorii ale superiorilor,
spaima in fata morții. Semnificativa in acest sens, este secvența narativa in
care Stefan Gheorghidiu urca in fruntea propriului batalion, muntele Măgura,
iar când ajunge in vârf constata ca armata romana si-a întors tunurile împotriva
propriilor trupe. Capitolul intitulat „Ne-a acoperit amantul lui Dumnezeu” reda
vițiul si auditiv imaginea apocaliptica a războiului. Experiența frontului ii
permite lui Gheorghidiu sa se detașeze de trecut, de suferința din dragoste:
„nevasta-mea, amantul ei, bucuriile si minciunile lor sunt nesemnificative in
fata suferințe acestor oameni dintre care unii vor muri in 10-15 minute”. Tot
pe front, personajul descoperă amiciția, apropierea fata de cei de care lupta. Aceștia
devin „Soldații mei, singurii care contează cu adevărat pentru mine; restul
lumii este doar teoretic”.
Sunt de părere ca Vinea moderna asupra lumii a scriitorului se reflecta in relația
dintre personajele Stefan Gheorghiu si ELA. Am in vedere, când afirm aceasta,
mai intui criza a sinelui, a omului modern. Gheorghiu si recunoaște limitarea
propriului eu si de aceea optează pentru experimentarea celor doua forme de cunoaștere:
cea a iubirii si cea a războiului. Mai apoi, protagonistul traversează criza comunicării
cu ceilalți si in special cu șotia sa, ELA. Inadaptata, pe toate planurile, Gheorghiu
alege in final starea de ataraxie. Nu in cele din urma protagonistul, ateu
convins, traiste si criza comunicării cu transcendenta.
In concluzie, relația dintre cele doua personaje, Stefan si ELA, romane
reprezentativa pentru viziunea despre lume a autorului si pentru modernismul
promovat de romancierii din perioada interbelica.
No comments:
Post a Comment