Enigma Otiliei
- Personaj principal
George Calinescu
Se știe ca in
textul epic, personajele sunt purtătoare de semnificație ale mesajului
transmis prin discurs. Ele sunt rotitele care pun in mișcare mecanismul
universului ficțional al operei, făra de care tema si viziunea despre lume nu
ar putea fi redata. Un personaj semnificativ in acest sens este Otilia Mărculescu,
una dintre protagoniștii romanului realist de tip balzacian al lui George Călinescu,
„Enigma Otiliei”.
In primul RAND, romanul dezvolta un conflict exterior
reprezentat de lupta pentru averea lui Costache Giurgiuveana, dusa de clanul
Tulea. De asemenea, se poate remarca si un conflict interior erotic, traversat
de tunarul Felix care este încercat de gelozia datorita atitudinii familiare pe
care Otilia o manifesta in raport cu maturul Pascalopol.
In al doilea RAND, limbajul personajelor este unul
uniformizat. Indiferent de statutul social sau de rolul pe care-l interpretează,
personajele din „Enigma Otiliei” utilizează acel;ași registru stilistic. Acest
fapt dovedește ca personajele sunt doar niște musti, in spatele cărora se
ascunde o voce unica, a naratorului.
In aceeași ordine de idei, caracterul realist al operei se evidențiază si
in plan tematic. Discursul narativ abordează o tematica sociala, citadina,
„Enigma Otiliei” fiind primul roman din literatura noastră care abordează o
tematica moderna intr-o structura clasica. Aceasta macrotema a romanului este
particularizata prin teme specific balzaciene: familia, moștenirea,
paternitatea eșuata, a orfanului si a iubirii ce urmărește maturizarea
sentimentala a lui Felix Sima.
Nu in ultimul RAND, perspectiva narativa este una obiectiva, cu o viziunea
„dindărăt” si ii aparține unui narator omniscient, omniprezent si
extradiegetic. Obiectivitatea însăşi a romanului este una paradoxala, deoarece
nu mai desemnează absenta din evenimente a unui narator neimplicat, ci
amestecul permanent al unui comentator care critica lumea creata. La fel ca la
Balzac, G. Călinescu recurge la tehnica detaliului semnificativ, numeroasele
pasaje descriptive conferindu-i operei aspect de construcție arhitectonica
masiva.
Statutul moral, social si psihologic al Otiliei Mărculescu este marcat de
faptul ca, inga de la o vârsta frageda, romane orfana. Obișnuita cu luxul si
rasfatat când mama ei trăia, odată ajunsa sub tutela tatălui sau vitreg,
Costache Giurgiuveana, copila începe sa invite ce înseamnă singurătatea si răutatea
celor din jur. De aceea, după cum ii povestește lui Felix, bucuria de a trai
viat afara a se gândi vreun moment la planuri de viitor este determinata de
traumele copilăriei produse de zgârcenia noului tutore sau de malițiozitatea surorii
lui Costache, Aglae, ce o considera mereu o amenințare pentru integritatea
averii familiei. Otiliei i se amintește mereu ca este crescuta din mila, ca nu
e demna de numele Giurgiuveana. Inconsecventa, atât la nivel psihologic, cat si
comportamental, devine principala trăsătura de caracter a personajului. Fire
sensibila si traumatizata, intr-o continua căutarea a siguranței psihologice si
sociale, Otilia da naștere aproape fora vina, la principalele conflicte ale
romanului.
Principala trăsătura de caracter a Otiliei Mărculescu este inconsecventa atât
la nivel psihologic, cat si comportamental. Aceasta ambiguitatea structurala ii
conferă protagonistei aura enigmatica si însemnele eternului feminin,
determinându-l pe George Călinescu sa organizeze întreaga arhitectura a
romanului in jurul unei astfel de caracteristici, la prima vedere imposibil de
pus in cuvinte. Portretizarea Otiliei tine de trei mijloace de caracterizare cu
rolul de a-i ambiguiza acesteia personalitatea: Otilia este un personaj modern
construit. Aparent, ar putea fi încadrata in tipologia cochetei, însa acest
personaj si depaseste tipologia, trataturile sale de caracter reflectându-se in
mod diferit in conștiința personajelor.
Când este invitata sa se odihnească
peste noapte in camera ei, Felix intra in contact cu intimitatea in dezordine a
Otiliei. Aici, luciul pereților, ghemurile de panglici, Camile de mătase
mototolite, rochiile, malariile, jurnalele de moda franțuzești, mirosul de
pudra si de parfumuri, cele trei oglinzi mobile trimit la o doamna de lumea,
cocheta, exagerat de atenta la imaginea publica. In schimb, harababura din
camera, papusule de stofa si patul scund al camerei dau aerul de zăpăceala
specific undei adolescente ce abia a depășit anii copilăriei.
Astfel, Otilia este văzuta diferit de fiecare personaj in parte: ea este
„fata cuminte” a lui Giurgiuveana, „o dezmățata si o stricata „ pentru Aglae
Tulea, „o fata deșteapta” cu spirit practic pentru Stanica Rațiu, „o fata fora capotai
si fora paringi” din perspectiva Auricăi, iar Pascalopol o considera „o fire de
artist, dar si o enigma”. Totuși, in final, Otilia si pierde aura de perfecțiune
feminina, năruita doar de reîntâlnirea lui Felix cu Pascalopol din finalul
romanului când acesta afla ca Otilia a divorțat si s-a recăsătorit cu un duce
din Argentina, in Buenos Aires. Felix descoperă in fotografia adusa de
Pascalopol aerul de platitudine feminina al Otiliei.
Sunt de părere ca, prin construcția personajului Otilia Mărculescu, una
dintre protagoniștii romanului “Enigma Otiliei”, George Călinescu reușește sa
elminine hiatusul existent in istoria noastră literara, prin adaptarea
modelului balzacian. Cu toate ca tematica abordata si tipologiile de personaje
create isi au punctual de plecare in opera lui Balzac, George Calinescu creează
un roman original.
Am in vedere, când afirm aceasta faptul ca originalitatea scriitorului se
remarca la nivelul construcțiilor personajelor care-si depășesc tipologia. De
exemplu, avarul lui Calinescu, Costache Giurgiuveanu, este umanizat prin sentimentele
sincere de iubire pe care le manifesta fata de Otilia.
In concluzie, romanul “Enigma Otiliei” devine o “comedie umana” moderna, aparținând
unei alete vârste a romanului realist modern si anume vârsta realismului
critic.
No comments:
Post a Comment