Morometii -
Caracterizarea personajului principal
Marin Preda
Se stie ca, in textul epic, personajele sunt
purtatoare de semnificatie ale mesajului transmis prin discursul narativ. Ele
sunt rotitele care pun in miscare mecanismul universul fictional. In proza
realista, care-si propune reflectarea veridica a realitatii, personajele
intruchipeaza tipologii umane, reprezentative pentru clasa sociala din care fac
parte. Pentru a creea iluzia vietii, autorul de proza realista construieste
personaje complexe din punct de vedere psihologic.
Reprezentativa pentru viziunea realista a
scriitorului asupra lumii este constructia personajului Ilie Moromete din
romanul „Morometii” de Marin Preda, aparut in 1955 (volumul 1) – 1967 (volumul
2).
In primul rand discursul narativ al romanului
dezvolta doua categorii de teme: traditionale (familia, paternitatea, istoria,
timpul, iubirea) si moderne (criza comunicarii, solitudinea, insingurarea).
Romanul aduce in prim plan imaginea satului Sislistea Gumesti din Campia Dunarii,
un sat supus destramarii de catre istorie. Ilie Moromete este, ca personaj
literar, unic in proza romaneasca. El nu seamna nici cu inteprinzatoarea Mara a
Ioan Slavici nici cu obsedatul de paman Ion, a lui Liviu Rebreanu. Asa cum il
considera critica literara, este „singurul taran filosof din literatura
romana”, deoarece in constiinta lui se reflecta toate transformarile istoriei.
In al doilea rand, primul volum al romanului dezvolta
trei conflicte exteriorare in care este implicat personajul lui Iliei Moromete.
Mai intai e vorba de conflictul dintre tata si cei trei fii mai mari:
Paraschiv, Nila si Achim. Acestia isi dispretuiesc tatal pe motiv ca nu este
capabil sa transforme in bani produsele economiei rurale, la fel ca vecinul
lor, Tudor Balosu, mult mai adaptat relatiilor capitaliste. Mai apoi, apare
conturat conflictul dintre Moromete si sra sa Maria. Femeia ii invrajbeste pe
baieti impotriva familiei si le sustine plecarea la Bucuresti. Conflictul
dintre Ilie Moromete si sotia lui, Catrina se accentueaza in al doilea volum, cand
aceasta se simte tradata de gestul lui Moromete de a-si vizita baietii la
Bucuresti, motiv pentru care decide sa-l paraseasca. Conflcitul secundar, in
primul volum, intre Ilie Moromete si baiatul cel mic, Niculaie, trece, in
volumul al doilea, in prim plan, cand sunt opuse doua mentalitati: cea
traditionala, a tatalui si cea comunist-socialista, a fiului.
In aceeasi ordine de idei, perspectiva narativa este
una obiectiva, cu o vizunea „din darat” si apartine unui narator omniscient,
omniprezent si extradiegetic. In romanul „Morometii” se poate observa, insa, o
limitare a omniscientei naratoriale, deoarece naratorul nu mai are in fata o
lumea omogene, pe care o cunoaste, ci o existenta ce curge parca la intamplare.
Aceasta limitare a omniscientei determina aparitia personajelor reflector.
Astefl, personajul reflector al volumului intai este Ilie Moromete, iar in al
doilea volum, Niculae. Naratorul primului volum este morometian in vereme ce in
cel de al doilea volum, naratorul este antimorometian.
Nu in ultimul rand, modalitatile de caracterizare ale
personajelor sunt cele consacrate de proza realista: directe si indirecte.
Carcaterizarea directa este realizata de catre naratorul omniscient, care
afirma despre Ilie Moromete ca „era cu 10 ani mai mare decat Catrina, iar acum
avea acea varsta intre tinerete si batranete, cand numai lucruri mari sau
nenorociri mai pot schimba viata cuiva”. Personalitatea personajului se
reflecta insa, in mod diferit in constiinta celorlalte personaje ale
discursului narativ. De exemplu, sotia lui ii spune ca „e negru la suflet”,
Maria, soara acestuia, il numeste „hot” pentru ca a taiat salcamul, iar
Cocosila i se adreseaza prin replica „esti prost”, ceea ce sugereaza atat
admiratia acestuia fata de prietenul sau, cat si invidia fata de inteligenta
lui Moromete. Formelor consacrate de caracterizare li se adauga si cele
moderne: stilul indirect liber, monologul interior, autocarcaterizarea. De
pilda este semnificativ monologul din volumul al doilea, cand Moromete, aflat
singur pe camp discuta cu un personaj imaginar, Baznae, o replica a
conflictelor cu fiul cel mic, Niculae: „ Ca tu spui ca noi suntem cei din urma
tarani si ca trebuie sa disparem. Dar nu te-ai gandit oare ca tu esti cel din
urma prost si mai bine dispari tu decat noi?”.
Din pcunt de vedere social, Ilie Moromete este un
taran mijlocas din satul Silistea Gumesti. Ilie Moromete este o autoritate atat
in cadrul familiei, cat si in cadrul colectivitatii rurale. Discursul narativ
va surprinde stirbirea autoritatii personajului, astfel incat in final va
ajunge un insingurat. Daca celebra scena a cinei din incipit il surprinde in
ipostaza unui pater familia „stand parca deasupra tuturor”, pana la final
membrii familiei il parasesc, tocmai datorita faptului ca personajul refuza
comunicarea. Acest refuz este determinat de teama de a nu-si stirbi
autoritatea, considerand ca gandurile si framantarile sale isi gasesc ecou in
ceilalti. De asemenea, autoritatea lui decide si in cadrul colectivitatii rurale.
Daca la inceput este spirirtul intalnirilor din poiana fierariei din Iocan, in
volumul al doilea Moromete ramane singur pentru ca vechi prieteni au murit, sau
l-au parasit, iar cei noi nu sunt capabil sa-i inteleaga gandurile.
Comportamentul lui Ilie Moromete ii dezvaluie cele
trei constante ale psihologiei sale: ironia, disimularea, amanarea. Ironia este
o masca pe care personajul o foloseste
pentru a se salva de tragismul existential. O dovedesc scenele narative
in care le ofera raspunsuri celor din jur la problemele pentru care el insusi
nu gaseste solutii. De exemplu sotiei ii spune sa-i dea cainelui apa, atunci
cand aceasta se enerveaza ca Dutulache a furat de pe masa ultima bucata de
branza. Lui Nila ii raspunde ironic cand e intrebat de ce taie salcamul:
„Intr-adins, Nila, asa, ca sa se mire prostii”. Arta disimularii o utilizeaz in
raport cu reprezentatii noii lumi capitaliste. In fata agentilor veniti sa
incaseze foncirea, joaca o adevarata comedie. De asemenea, detine tehnica
amanarii, tragand de timp pentru a gasi solutii la probleme.
Personajul Ilie Moromete nu traieste o drama de ordin
economic, ci traverseaza o drama morala. El nu poate accepta ca lumea se
schimba si ca rostul lui in viata a fost unul gresit. Personajul nu a abdicat,
pana in ultima clipa a vietii sale de la principiile traditionale, fapt dovedit
prin replica finala pe care i-o adreseaza doctorului: „Domnule, eu intotdeauna
am dus o viata independenta!”.
Inadaptabilitatea este principala trasatura de
caracter a personajului Ilie Moromete.
Semnificativa, in acest sens, este scena narativa in
care Ilie Moromete se lasa convins de baietii mai mari si merge impreuna cu
Niculae la munte pentru a face negot cu porumb.
Acolo, ramane impresionat de drama unei muntence vaduve si vinde granele
mai ieftin. La intoarcere le povesteste tuturor membrilor familiei patania sa,
iar acestia il asculta fascinati, pana cand afla ca vecinul lor, Tudor Balosul
a vandut porumbul mai scump. Asadar, pentru Moromete nu latura materiala a
existentei este cea care conteaza, ci dimensiunea ei spirituala: atmosfera,
placerea vorbei, povestirea.
Finalul volumului intai se constiue intr-o alta
secventa narativa semnificativa pentru inadaptabilitatea personajului. Afland
de planul baietilor mai mari, Moromete se retrage singur pe lotul sau de
pamant, se asaza pe piatra alba de hotar cu capul prins intre maini si se
intreaba daca nu cumva rostul copiilor in lume este acela de a-si supara
parintii, iar rolul acestora din urma este de a-i ierta: „Dar daca lumea e asa
cum spun ei si nu cum zic eu, ce mi mai ramane de facut? Ii las sa se scufunde:
mai intai lumea si apoi ei”.
Sunt de parere ca personajul Ilie Moromete devine
reprezentativ pentru intreaga viziune despre lume a autorului.
Am in vedere, cand afirm aceasta, faptul ca
scriitorul propune prin „Morometii” un univers ficitional in care surpinde
deruralizarea satului romanesc. Familia Morometilor devine, in acest sens, o
familie simbol, intrucat destramarea ei sugereaza destramarea lumii
traditionale. Spre deosebire de „Ion” al lui Liviu Rebreanu, de exemplu, un
personaj bolnav din cauza obsesiei pentru pamant, Ilie Moromete este un
personaj imbolnavit prin contactul sau cu istoria. Toate transformarile sociale
isi gasesc ecou in constiinta acestui personaj, afecatandu-i psihologia.
Solitudinea lui Moromete din final anunta insingurarea si instrainarea de lume
a omului modern.
In concluzie, luandu-l ca model pe tatal sau Tudor
Calarasu, Marin Preda creeaza prin Ilie Moromete un personaj unic in lietartura
romana, un „taran filosof” a carui moarte din final reprezinta, asa cum afirma
Nicolae Manolescu „moartea celui din urma taran”.
No comments:
Post a Comment