Moara cu
noroc - Particularitatile nuvelei
Ioan Slavici
Se stie ca nuvela este o specie a genului epic in
proza, de intindere medie, surprinzand aspectele importante din viata unui
personaj. Desfasurata pe un singur fir narativ, actiunea nuvelei se concentreaza
in jurul personajului principal; celelalte personaje graviteaza in jurul lui,
punandu-i in lumina evolutia. Spre deosebire de povestire, unde se remarca
subiectivitatea naratoriala, in nuvela atitudinea autorului este una obiectiva.
Opera literara „Moara cu noroc” de Ioan Slavici
publicata in volumul “Novele din popor” (1881) apartine prin trasaturile sale
definitorii speciei litarare nuvela.
In primul rand, ca in orice nuvela, centrul de
greutate este protagonistul: firul narativ urmareste dezumanizarea acestuia sub
puterea mistuitoare a banului. Desi Ghita ca personaj central, este punctul de
fuga al nuvelei, existenta sa fctionala nu poate fi imaginata in absenta
celorlalte personaje, in care se oglindesc aspectele sale pozitive si negative.
De exemplu, in raport cu batrana soacra se observa aspiratia spre modernitate,
spre nou a personajului, lafel cum in Ana, sotia sa, sau in Lica, partenerul
sau de afaceri, se oglindeste caracterul slab al carciumarului.
In aceeasi ordine de idei, o trasatura specifica
nuvelei este obiectivitatea naratoriala. Intr-adevar naratorul din „ Moara cu
noroc”, omniscient, omniprezent si extradiegetic adopta o perspectiva narativa
obiectiva, ca o viziune „din darat”. De asemenea, limbajul utilizat in discurs
tradeaza atitudinea anticalofila a scriitorului transilvanean.
Incipitul nuvelei surpinde un dialog intre batrana
soacra si Ghita. Acest dialog reliefeza conflictul exterior al discursului
epic. Este vorba de un conflict intre mentalitati: mentalitatea traditionala, a
batranei soacre, care opteaza pentru „linistea colibei” si noua mentalitate
mercantila, reprezentata de Ghita care-si doreste un trai mai bun pentru
familia sa. Dar punctul de fuga al textuli lui Slavici il reprezinta conflictul
interior, trasatura specifica nuvelei psihologice. Naratorul omniscient
surprinde macinarea interioara, pana la prabusire, a constiinte
protagonistului.
Cronotopul tradeaza caracterul realist al nuvelei,
prin plasarea actiunii intr-un timp si spatiu bine determinat. Actiunea se
desfasoara pe parcursul unui an, intre doua repere temporale cu valoare
religioasa: de la Sfantul Gheorghe, pana la Paste. Spatiul actiunii este fixat
prin toponime reale: Arad, Inei, Oradea, Mtii Bihorului etc.
Constructia subiectului aminteste de rigorile clasicismului prin impartirea
discursului narativ in 17 capitole. Secventele narative sunt redate in ordine
cronologica, firul narativ urmarind dezumanizarea protagonistului.
Modalitatile de caracterizare a personajelor sunt cele consacrate de proza
realista: caracterizarea directa si cea indirecta. La acestea se adauga
mijloace moderne de caracterizare, specifice prozei de analiza psihologica:
monologul interior si stilul indirect liber. Astfel, prin scenele monologate se
tradeaza caracterul slab al protagonistului, neputinta sa de a se sustrage
influentei Samadaului: „Ei ce sa-mi fac? Asa m-a lasat Dumnezeu...ce sa-mi fac
daca e in mine ceva mai puternic decat vointa mea?ici cocosatul nu e insusi
vinovat ca are cocoase in spinare”. De asemenea, naratorul omniscint recurge la
stil indirect liber pentru a reda gandurile personajului „Dupa o cearta cu Ana,
ar fi vrut sa mearga dupa dansa sa-i ceara iertare si s-o impace; dar era ceva
puternic in el care nu-l lasa. Atunci iesi afar ca sa fie singur cu gandurile
sale”.
Poate cea mai reprezentativa relatie intre personajele nuvelei este cea
intre Ghita si Lica. In calitatea lor de purtatoare de semnificatie ale
mesajului discursiv, cele doua personaje sunt reprezentari a doua lumi: Ghita
provine din lumea traditionala, arhaica, incercand sa se adapteze noilor
structuri capitaliste. In schimb, Lica, partenerul sau de afaceri este un
adaptat al noii lumi.
O prima secventa narativa menita a surpinde relatia dintre cele doua
personaje este cea in care Lica isi face aparitia la carciuma. Deoarece relatia
de tip capitalist presupune subordonarea partenerului de afaceri, Samadaul isi
impune inca de la inceput regulile in fata noului carciumar: „vreau sa stiu in
tot deauna cine trece pe aici, cine ce zice, cine ce face. Cred ca ne-am
inteles!”. Pentru a ramane in aceasta noua lume, carciumarul este nevoit sa
accepte conditiile impuse de stapanul locurilor.
Sub puterea Samadaului si, mai ales, atras fiind de mirajul imbogatirii,
Ghita accepta sa i se subordoneze lui Lica, nuvele urmarid procesul
dezumanizarii. Discutia dintre cele doua personaje despre importanta prieteniei
in relatia de afaceri, vine sa intareasca raportul manipulator – manipulat,
stabilit intre cei doi. Dupa uciderea de catre Lica a unei femei vaduve, in
scopul jefuirii ei carciumarul devine partas la acest act criminal, afirmand in
fata Samadaului „ Tu nu esti om, Lica, ci diavol!”. Multumit ca si-a subordonat
partenerul de afaceri, Samadaul ii raspunde ironic: „Tu esti om cumsecade,
Ghiat, dar am facut din tine un om vinovat”.
Sunt de parere ca „Moara cu noroc” de Ioan Slavici tradeaza viziunea
realista a scriitorului asupra lumii, fiind vizibile si elemente clasice,
romantice, sau naturaliste.
Am in vedere, cand afirm aceasta, tematica abordata,
crearea unei literaturi mimetice, a unui personaj complex, sau cronotopul, ca
trasaturi realiste. La acestea se adauga rigurozitatea constructiei discursului
sau caracterul moralizator al nuvelei, ca trasaturi ale clasicismului. Nu in
celede din urma caracterul romantic este surpins prin personajul exceptional
Lica, lafel cum boala lui Ghiat pentru
bani sau ideea de fatalitate a destinului tradeaza influenta naturalista.
In conluziei Moara cu noroc” de Ioan Slavici ramane
un punct de reper pentru realismul romanesc de secol XX, deschizand, mai ales
prin constructia personajului principal drumul spre modernitate.
No comments:
Post a Comment